
Vi har haft fornøjelsen af at læse Sabrina Blangstrup Dahls afsluttende eksamensprojekt fra Serviceøkonomuddannelsen benævnt ”Forøget belægning i skuldersæsonen på Dalgård Camping”. Dette har været spændende læsning med mange faktuelle oplysninger som vi har fået lov til at viderebringe i to artikler. Hermed den første.
Turismen i Danmark.
I 2020 var der 44,6 millioner overnatninger i Danmark. Et fald på 56,1 millioner i forhold til 2019. Dette skyldes Covid-19 pandemien i henhold til VisitDanmark. Turismen har derfor stor indflydelse på den danske økonomi i såvel indtjening som beskæftigelse.
En populær overnatningsform er camping som i 2020 stod for 24% af de samlede overnatninger.
Turismen påvirkes af mange forskellige faktorer, blandt andet sæsonbetonethed. Ser vi på camping må det konstateres, at 80% af overnatningerne, der ikke har med fastliggerne at gøre, er i det uger som har med skoleferien at gøre. Af disse 80% vil 80% heraf foregår i industriferien.
Der er dog andre faktorer som påvirker antallet af overnatninger. Her er vejret af afgørende betydning.
Ovennævnte har stor betydning på campingpladserne hvor antallet af medarbejder er meget påvirket af nævnte faktorer.
Det er derfor vigtig, at campingpladserne finder produkter der kan være med til at udligne den store forskel.