Om køb og salg af campingpladser i Danmark
Som noget nyt, vil vi med passende mellemrum komme med forskellige Blogs i relation til salg af campingpladser i Danmark. Blogs der vil forsøge, at tydliggøre udviklingen indenfor branchen. Indlæggene vil bl.a. tage udgangspunkt i de udfordringer og muligheder campingpladserne må forholde sig til.
Camping er ikke kun en overnatningsform, men en oplevelse. Det er en livsstil som højner det sociale for samtidig, at skabe nye venskaber. Camping spænder vidt. Fra det simple i shelters, telt til campingvogne, autocampere eller hytter med alt indenfor de luksiøse. Samtidig med, tilbyder nogle af campingpladserne en vifte af aktiviteter og faciliteter der udfylder den største ønskeliste.
Heldigvis har såvel producenterne af boenhederne som campingpladserne forstået, at forbrugerne har forskellige behov. Er lysten til det simple, hvor naturen er fællesnævneren, eller hvor det er udbuddet af valgmuligheder, der er på ønskelisten, findes det indenfor camping. Dette betyder, at camping rummer de flestes behov. Det sparsommelige til det mest luksiøse. You name it.
Campingpladser i Danmark
Den første campingplads i Danmark blev etableret i 1926 (Hundige Camping), hvorefter der siden er skabt over 530 andre pladser. Dette antal er dog siden reduceret til omkring 480. FDM var nogle af de første med omkring 60 campingpladser, fordelt over hele landet. De har dog senere, enten nedlagt eller solgt pladserne. Mange kommuner var i en årrække også campingpladsejere, men valgte i 0érne, at sælge de fleste. DCU har for nuværende ialt 22 pladser, som enten er ejet eller forpagtet. Derudover er der nogle få campingpladser der er kædeejet. Langt de fleste er privatejet hvor arbejdsopgaverne er fordelt indenfor familien. Her er der virkelig tale om livsstil.
De fremtidsmæssige muligheder er spændende. Der er især store forventninger til hytter. Efter at campingpladser, beliggende undenfor strandbeskyttelseslinjen, kan opstille hytter på 45 m2 eller dobbelthytter på 60 m2, er der nu skabt konkurrencemæssige alternative til sommerhusene. Størrelserne på hytterne gør, at de kan indeholde de samme faciliteter som de almindelige sommerhuse. Samtidig med, at campingpladserne faciliteter og aktiviteter giver især børnefamilierne de ønskede forhold til drømmeferien. Det nye campingregulativ giver også muligheden for, at op til 40 % af campingpladsernes kapacitet kan være udlejningsenheder. Dette betyder, at nogle velbeliggende pladser vil udvikle sig til resorter. Dette er allerede sket på Hvidbjerg ved Blåvand hvor familien Slajkjær har udviklet noget helt enestående.
Vi har også indenfor de senere år set det modsatte. Campingpladser der højner det simple. Ikke forstået på den måde, at faciliteterne er nedslidte og i dårlig stand. Kerneydelsen er acceptabelt. Der er tale om 2 eller 3 stjernede pladser. Det der vægtes er de bløde værdier. Det vil sige, at det er serviceringen der gør forskellen. Svarende så nogenlunde til, køb af en gave hvor indpakningen gør forskellen. Serviceringen giver lysten til at komme igen. Kunden føler sig ekstra velkommen og hele oplevelsen er lidt bedre end forventet.