Nogle forsøger sig med telefonisk kontakt. Det er sjældent at dette fører til noget. Campingpladsejerne har svært ved at høre forskel på dem der drømmer om en campingplads og dem der er seriøst interesseret.
Mægler med salg af campingpladser som speciale.
Det bedste er at søge mod de mæglere der har specialiseret sig i salg af campingpladser. De kender markedet og ved hvad der rører sig. De har såvel de officielle som de uofficielle pladser til salg. De officielle er pladser der annonceres med navn og hvor salgsoplysningerne kan findes på mæglernes hjemmeside. De uofficielle, der af forskellige årsager, ikke ønsker at være synlige. Det kan f.eks. være pladser der har mange fastliggere hvor det vil skabe uro såfremt de får kendskab til at pladsen er til salg.
Hvilken slags campingplads.
Køberne af campingpladser skal være afklaret om,,,, hvilken form for plads til ønsker. Der er en del muligheder omkring pladsstørrelser og kundeunderlag. Derudover er der selvfølgeligt prisen der skal tages hensyn til.
Omkring pladsstørrelse og kundeunderlag er der flere muligheder. Der er familiepladser, turistpladser, fastliggerpladser og en kombinations af disse muligheder.
Familiepladser er gerne større campingpladser med masser af aktivitetsmuligheder, med hovedvægten lagt på børnene. Børnene og især deres mødre kan ikke få nok. Aktiviteterne er kostbare og kræver derfor en stor campingplads til at honorere investeringen. Der kan bruges flere millioner på swimmingpool, legepladser m.m. Campingpladser af denne størrelser koster omkring kr. 15 – 30 millioner.
Turistpladserne er gerne beliggende i de turistmæssige områder, tæt på vandet og seværdighederne. Mange af disse tilbyder ikke fastliggerpladser men har alene turistmæssige indtjening. Overnatningsprisen er gerne lidt dyrere hvoraf indtjeningen, for hovedmængden, er i skoleferien.
De fleste danske campingpladser har såvel fastliggere som turister. Her er det almindeligt, at ca. 80 % af den turistmæssige indtjening er i skoleferien. Fastliggerne har forskellige muligheder. Der er forårspladser, gældende indtil juli, og efterårspladser fra midten af august og indtil sæsonafslutning. Derudover er der fastliggere fra sæsonstart til sæsonafslutning. Priserne varierer meget. I de turistmæssige områder er de gerne lidt dyrere end i de øvrige områder.
Økonomi og arbejdsopgaver.
Som kommende campingpladsejer er der såvel den økonomiske og servicemæssige betragtninger, der skal tages hensyn til. Som en tommelfingerregel er det nødvendigt med en egenkapital på omkring 25 %, for at købe en campingplads. Herefter er det muligt med en realkreditfinansiering på ca. 50%. Dette efterlader en restfinansiering på 25%, som i nogle tilfælde alene er finansieret gennem et pengeinstitut. Det kan også være muligt med en sælgerfinansiering på omkring 10%.
Servicemæssigt skal det afklares, hvad der er ønskeligt. Store familiepladser, med masser af aktiviteter, kræver gerne store administrative opgaver, med mange ansatte. Turistpladserne kan gerne klares alene af ejer, i yderperioderne. I skoleferien er det nødvendigt med ansatte til de daglige opgaver. Her er opgaverne for store til at ejerne alene kan klare alle forhold.
Fastliggerpladserne er noget helt for sig selv. Her er det vigtigt, at ejer er meget synlige. Det siges, at alle skal behandles ens, men dette er dog en sandhed med modifikationer. Fastliggerne skal netop ikke behandles ens. De har forskellige behov og ønsker, og det er vigtigt for lejrchefen/ejer at kende disse behov og ønsker. Fastliggerne knytter sig også gerne til campingpladsen. Det er her deres venner og bekendtskaber findes. De har også mange ønsker til kommende tiltag, enten det gælder renoveringer eller aktiviteter.
Beliggenhed og pladsens faciliteter.
Efter overvejelser omkring hvilken form for campingplads der ønskes, er det mulighederne der skal undersøges. Hvor i landet skal pladsen være? Hvad er de økonomiske forhold? Krav til pladsens faciliteter? Kan det være en plads hvor der er renoveringsmæssige opgaver, eller skal den være helt i den kvalitetsmæssige top? For at afhjælpe overblikket kan en liste med plusser og minusser være en god ide. De ting der er gode, kan være i den side der hedder plusser og det modsatte må så være i minus. Nogle af de forhold der er i minus kan væres ting der kan ændres. Dette gælder dog ikke beliggenheden, omgivelserne eller områdets øvrige beskaffenhed. Ved den første besigtigelse skal der gerne opstå lidt af forelskelse. Der skal opstå en lang liste af muligheder og lysten til at skabe disse. Kommer fornemmelsen ikke frem skal der søges igen.