Hvis danske campingpladser ikke i højere grad specialiserer sig og tilbyder noget unikt, risikere de, at fremtidige generationer fravælger camping som ferieform, skrev forsker Simon Tinghøj Lohmann Jensen i en rapport fra 2015.
Det er især temaer som ”rolige omgivelser”, ”dyr på pladsen”, ”kano og kajaksejlads”, ”natur”, ”wellness” og ikke mindst ”sport” som forskeren på det tidspunkt havde fundet som fremtiden.
Problemet var, at de danske campingpladser prøvede at være noget for alle og havde for meget fokus på børnefamilier. Det var nødvendigt også at tilbyde noget for singler og par under 50 år uden børn, fordi disse grupper bliver større.
Forskeren forudså også, at campisterne ikke længere tager på ferie for at slappe af. De vil tage på ferie for at få oplevelser.
I forbindelse med Corona gav det et campingboom. Overnatningsantallet steg med næsten 10% fra 2020 til 2022. Der kom nye gæster til. Der blev blandet andet rift om Naturstyrelsens mange shelters og pludseligt var de punkter som forskeren nævnte i 2015 meget populære.
Fremtidsforsker Jesper Bo Jensen vil tro at de ting som også vil præge fremtiden vil være seniorturisme, adventure, at være disconnected – altså væk fra mobiltelefonen og sociale medier.
Turisterne vil væk fra bilkøer og flyrejser på monkey-class. De vil have fred og ro, fravær af larm og støj. De ønsker natur, ren luft, rent vand, mad uden gift samt sikkerhed og tryghed, når de er på ferie. Danmark skal også begynde at forberede sig på, at vi skal dele vores lille, grønne land med turister fra Sydeuropa som lider at store varmegrader om sommeren.
Det er også almindeligt kendt, at mange søger luksus. Især indenfor udlejning er de hotelmæssige funktioner som rengøring, opredning, morgenmad m.m. blevet et must indenfor leje af hytter, glamping eller mobilhomes.