Når du besluttet dig for at bestille din næste ferie er det vigtigt at holde for øje, at din ferie ikke kan laves om. Køber du et møbel kan du ses den inden købet. Ferien fabrikeres samtidig med at den opleves. Der er ingen fortrydelsesret. Derfor være omhyggeligt når bestillingen foretages.
Mon ikke vi alle har oplevet, at vi efter et ophold må konstatere, at oplevelsen ikke svarede til forventningerne. Er det så opholdsstedets skyld eller forventningerne?
Vigtigt at såvel billeder som salgsbeskrivelsen er korrekte.
Som campingplads er det derfor vigtigt, at de oplevelser vi kan tilbyde kunderne er nøje beskrevet eller forklaret. Der er mange måder, at gøre dette på.
Mange mener, at billeder beskriver meget mere end ord. Dette kan gerne være tilfældet med mindre, at billederne er manipuleret til noget ugenkendeligt. Vindmøllen, ved siden af campingpladsen, er fjernet. Den stenede strand er erstattet af en strandkant fra de caribiske øer. Billederne af faciliteterne er fra den dag de stod nymalet og aktiviteterne er fra det tidspunkt hvor de var ny. Svarer dette så til de nuværende tilstande? Den skrevne beskrivelse kan også have et ordforråd der er en ejendomsmægler værdig.
Campingpladsens hjemmeside og/eller brochuremateriale har nu fanget kunden og alle afventer besøget. Kundens forventninger er afspejlet af det modtagne og de første udfordringer opstår allerede ved ankomsten. Indkørslen til pladsen er besigtiget. Forventningen til blomster, et flot navneskilt, pæn parkeringsplads uden ukrudt og græs var måske ikke det der mødte kunden.
Lejrchefen virker stresset og ønsker at gøre indskrivningen så kort som muligt. Placeringen af hytten, campingvogne eller den reserverede plads vises på pladskortet samtidig med, at vejen dertil tegnes på samme kort. Med ønsket om et behageligt ophold sendes kunden ud til sit ophold.
Undervejs til overnatningspladsen bemærker kunden, at pladsplejen måske kunne trænge til en opgradering. Der er megen ukrudt under hækkene. En del pladsskilte står skæv og hjørne af græsset på enhederne er ikke slået. De spartanske områder med blomster virker visne og uplejet. Servicebygningerne fremtræder knap så velplejet som de tilsendte billeder og dem fra brochuren. Det samme gælder pladsens aktiviteter. Forventningerne står ikke ligefrem i kø for at være opfyldt.
Sådan kunne man fortsætte indtil afslutningen af opholdet. Dette er nok ikke nødvendigt for at forstå budskabet. Konklusionen er drages. Et nyt ophold på denne campingplads er nok ikke det der står øverst på ønskelisten. Her kan du læse min e-bog om køb og drift af campingplads
Pladsplejen er vigtigt.
Hvordan kunne dette ændres? Alle faciliteter og aktiviteter kan ikke altid fremstå nymalet og nyindkøbt. Brug billeder der svarer til den nuværende situation. Kald faciliteterne og alt andet hvad det er. F.eks. gode trestjernede faciliteter uden at være prangende. Campingpladsen tilgodeser campisternes normale behov hvor det sociale og hyggen er sat i højsæde. Samtidig med kan det kun anbefales, at pladsplejen højnes. Brug mere tid på fjernelse af ukrudt. Klip hækkene med passende mellemrum og være mere omhyggeligt med plæneklipningen samt plej vejarealerne.
Husk dog på, at pladsens beskaffenhed kun er en del af oplevelsen. Kundeplejen, er indpakningen, og en mangel på samme, kan skræmme enhver, selvom pladsen er velplejet fordi en ferie ikke kan laves om.