Drift af campingpladser
Holdninger i forbindelse med virksomhedsdrift
Driften af en campingplads. Såfremt alle forretningsdrivende havde samme holdning til såvel kunder, medarbejdere som leverandører som grundlæggeren af Isabella i Vejle, Søren Odgaard har vist gennem en menneskealder, havde mange problemer været foruden. Søren Odgaard er citeret for følgende: ”Man skal altid opføre sig ordentligt”. Det lyder som selvfølgeligheder, men hvor er mange blevet fældet på det modsatte. Her kan læse mit blogopslag om god kundepleje
Der er ingen form for jura i holdninger. Der findes ingen opslagsværk der målretter medarbejderne. Det er i al sin enkelthed, chefens holdninger der styrer processen.
Når du bliver selvstændig
Som selvstændig og arbejdsgiver er det vigtigt, at være afklaret omkring sine holdninger. Det er vigtigt, at tydeliggøre disse holdninger overfor sine omgivelser. Overfor kunder, medarbejdere og leverandører er det et must.
Som forretningsindehaver kan det f.eks. være en holdning, at såvel kunder, medarbejdere som leverandører skal behandles på en måde, så ingen føler sig snydt eller snyder andre.
Grundholdningen i firmaet kunne være, at ”varen” skal leveres på en måde så alle implicerede parter bagefter har lyst til at gentage oplevelsen. Der være sig kunden, medarbejderen som leverandøren.
Den gode kundeoplevelse
Husk på, at en dårlig oplevelse skal opvejes af 27 gode oplevelser, før det igen er uafgjort. Husk også, at en ferieoplevelse ikke kan gøres om. Varen produceres og sælges samtidig, modsat andre produkter, der kan byttes.
Kunden skal hos samtlige medarbejdere opleve en glæde over besøget. Skulle kunden møde en medarbejder, et andet sted, udenfor arbejdstiden, skal medarbejderen nikke genkendende overfor kunden. Dette for at indikere, at kunden ikke er ligegyldig. Dette gælder samtlige medarbejdere og ikke bare frontpersonalet.
Leverandører
Leverandører er ligeledes virksomhedsejer og har dermed krav på samme behandling som man selv ønsker, af andre. Leverandørernes medarbejder skal respekteres for deres arbejdsindsats. Derved opnås gode ambassadører der gerne yder en ekstra indsats, såfremt dette måtte være ønskeligt.
Ligeledes skal samtlige medarbejdere være glade for deres arbejdsplads. Det er vigtigt, at arbejdspladsen har en høj moral og etik. Derved højnes glæden for arbejdspladsen. Medarbejderne skal gerne motiveres til at komme med konstruktive forslag og meninger, til gavn både for dem selv, alle andre i virksomheden og i drift af campingpladser.
Ovennævnte holdninger bør give tilfredse kunder, medarbejdere samt leverandører. Tre vigtige elementer, der gør en stor forskel i dagligdagen.
Husk at ferier ikke kan laves om
Har man som virksomhedsejer derimod den holdning, at kunder, medarbejdere og leverandører er et nødvendigt onde, der er til mere besvær end gavn, vil dette have en afsmittende virkning på forretningsgangen. Kunden følger sig snydt for den servicerende del af opholdet, grundet umotiverende medarbejdere. Leverandøren mangler et incitament for den ekstra indsats, idet man alligevel kommer til ulejlighed.
Pas derfor på dine egne tanker. Tanker bliver til ord. Ord bliver til handlinger. Handlinger bliver til vaner. Vaner bliver til karakter. Karakter danner dine holdninger og dermed din skæbne.
Hans Korsgaard