De fleste campingpladser blev skabt i 1960érne, hvor bl.a. FDM lavede over 60 pladser, fordelt over hele landet. Samtidig etablerede Kommunerne også mange campingpladser. Dette blev fulgt op af private pladser. Efterhånden nåede det samlede antal 534 campingpladser.
Dette antal er reduceret til omkring 450 pladser. Idet nogle af de tidligere campingpladser er solgt som liebhavere ejendomme med en pragtfuld beliggenhed til følge.
Gennem 80. og 90érne blev mange pladser solgt til 2. generation af pladsejere. Købere der ikke havde den store kendskab til produktet, men som havde lysten til livet som campingpladsejere og lærte driften efter learning by doing.
Her i 2024 begynder vi, at se opkøb fra investorer. Bl.a. har den svenske kæde First Camp nu over 70 pladser fordelt på Sverige, Norge og Danmark. De har netop udsendt en meddelelse om, at de ønsker at købe pladser op i andre lande. Vi ser også nuværende pladsejere opkøbe plads nr. 2, 3 eller 4.
Som investor bør dette give grundlag for overvejelser. Med den succes, som andre har indenfor branchen, vil en forrentning på et to cifret beløb være indenfor rækkevidde.
Vi har netop erfaret, at i USA har en køber, som købte sin campingplads i 2020, Fem doblet sin omsætning, og nu leder efter plads nr. 2.