Vi har haft fornøjelsen af at læse Sabrina Blangstrup Dahls afsluttende eksamensprojekt fra Serviceøkonomuddannelsen benævnt ”Forøget belægning i skuldersæsonen på Dalgård Camping”. Dette har været spændende læsning med mange faktuelle oplysninger som vi har fået lov til at viderebringe i to artikler. Hermed den anden. Den første omhandler camping i Danmark.
Muligheder for påvirkning af indtjeningen.
Faktuelle forhold. Alle campingpladser har en stor søgning i skoleferien og især i industriferien. I den øvrige periode fra opstarten i april til afslutningen af september kniber det voldsomt med overnatninger. Pladserne er en gennemsnitlig overnatningsprocent på ca. 20%. Dette er almindeligt kendt. Der er brug for radikale løsninger til ændring af dette. En metode er en skitsering af mulighederne.
Turister søger i denne tid mod naturen med gåture, strand/hav og vandreture. Tyskland, Norge og Sverige er store markeder for Danmark. Noget andet er, at gæsterne ønsker bæredygtighed.
X-købing Camping. Lad os komme med et eksempel på en mellemstørrelse campingplads på 150 enheder hvoraf de 10 enheder er hytter/mobilhomes. Servicefaciliteterne er gode uden at være prangende. Der er en del aktiviteter for børnene med bl.a. minigolf, fodboldbane, mooncars. Hovedmængden af fastliggerne er ældre campister samt familie med børn mellem 2 – 12 år. Mindre kiosk hvor det bl.a. er muligt at købe morgenbrød. Området har en del attraktioner. Nyere hjemmeside med en stor mængde af oplysninger om pladsen samt attraktioner i nærheden.
Om vinteren er pladsen meget aktiv på messer og udstillinger.
Analyse. Analysen af campingpladsen vil formulere muligheder for at kunne differentiere sig fra andre campingpladser i området og dermed styrkepositionen.
Første analyse vil være at beskrive campingpladsens servicekoncept. Kerneydelsen er overnatning med muligheder for online-booking, God hjemmeside, Rådgivning via mail og telefon samt synligt værtskab. Muligheder for indkøb samt stor legeplads.
Målgruppe. Målgruppen kunne være familier med børn samt ægtepar over 45 år. Børnefamilierne vil være meget aktive på de sociale medier. Mængden af disse familier er omkring 1 million i Danmark. Ægtepar over 45 år har Facebook som deres foretrukne medie. Det vil denne målgruppe der vil være mest oplagt som kunder udenfor skoleferien, idet der blandt disse vil være mange pensionister.
Påvirkning. En måde som campingpladsen kunne påvirke deres image, er at stimulere om deres positive omtale. Dette gøres gennem Trustpilot, Tripadviser og andre anmeldelser på virksomhedens Facebookside. En anden måde er, at høje pladsens kvalitet af service overfor gæsterne. Dermed styrkes mund til mund-metoden.
Der er nu forskellige analyser til at beskrive såvel eksterne forhold til campingpladsen som værende såvel politisk, økonomisk, sociokulturelle, teknologiske, miljømæssige og lovgivningsmæssige forhold.
Analyse muligheder. En analyse som er meget brugt, er SWOT-analysen som beskriver campingpladsens styrker, svagheder, muligheder og trusler.
Af andre muligheder er Revenue Mangement som betyder at tilbyde et produkt, til den rigtige pris og på det rigtige tidspunkt.
Konklusion. Når alt dette er udført er tidspunktet hvor det kan konkluderes hvilke tiltag der kan øge campingpladsens indtjening med nye produkter og handlingsplanen for at tydeliggøre dette overfor kunderne.
En oplagt mulighed kunne være flere overnatningsmuligheder som hytter/mobilhomes, glamping, kurser og en større prisdifferencering udenfor hovedsæsonen.