Værd at vide om autocamper

Der er nu over 2 millioner autocampere i Europa hvoraf 10.500 er indregistreret i Danmark.
Alder. Epinion har netop foretaget en undersøgelse af autocamperbrugerne. Denne undersøgelse viser, at 38 % af brugerne er mellem 50 – 64 år. 58 % er 65 år eller ældre. Dette efterlader 4 % der er under 50 år. De er gerne 2 personer i camperen.
Bopæl. Brugerne bor med 32% i Midtjylland, 26% i Syddanmark, 16% på Sjælland, 14% i Nordjylland og 12 % i København.
Antal årlige overnatninger. Autocamperbrugerne har i gennemsnit foretaget 63 overnatninger i de seneste 12 måneder. 72 % af brugerne har foretaget ture i både Danmark og udlandet. 23 % har kun været i Danmark. Især efterårsperioden er brugt i Danmark. I gennemsnit er der 32 overnatninger i Danmark og 31 i udlandet.
Døgnforbrug. Forbruget, pr. døgn, er i gennemsnit kr. 325 pr. person. Heraf er den største post gået til brændstof. Det der bruges til overnatning varierer fra Kr. 10 – 80 pr. nat. Dagligvarer koster fra kr. 55 – 65 pr. døgn. På Café og restaurantbesøg bruges der mellem kr. 35 – 70 kr. Shopping koster mellem kr. 35 – 60 år. Attraktioner og aktiviteter belaster beløbet med mellem kr. 15 – 25 kr. Resten, mellem kr. 75 – 90 kr. er alt andet.
Vægtning. Autocamperbrugerne vægter forskellige forhold på tværs af de enkelte overnatningsmuligheder. Det der vægtes højest er skiltning til/fra overnatningsstedet, muligheden for at tjekke ind/ud 24/7 og at pladserne skal være åbne hele året. Derudover er det tømning af toiletkassette og gråt spildevand. Beliggenhed er også i højsæde, det vil sige placering i nærheden af naturskønne omgivelser eller byer, hvor rolige omgivelser er i højsæde.
Fakta. 78% af det adspurgte er i dag medlem af en eller flere autocamperforeninger. 58% har autocamperbruger i mindre end 10 år. 90% kører en autocamper under 3,5 ton.
Populære lande. De mest populære lande hvor overnatningerne foregår er absolut Danmark og Tyskland. Herefter følger Frankrig, Sverige, Østrig, Holland, Italien, Spanien, Norge, Balkanlandene, Polen, Portugal, Schweiz og andre lande som Belgien, Tjekkiet og Finland.
Mest populære landsdele i Danmark. I Danmark er den mest populære landsdel Sydjylland (48%), efterfulgt af Nordjylland (47%), Vestjylland (44%), Østjylland (37%) og Fyn (42%). Sjælland er opdelt med den største andel i Syd- og VestSjælland (24%), København (17%), Nordsjælland (16%) samt Østsjælland (10%). Slutteligt er Bornholm (6%).
Overnatningsformer. Af de forskellige overnatningsformer vælger 60% lystbådehavne, 48% autocamper-parkeringspladser, 47% autocamperpladser, 30% parkeringspladser, 30% campingpladser, 29% idet fri, hvor der er lovligt, 17% autocamperområdet på campingpladser, 16% bondegårde/landsted, 7% rastepladser og 3% parkering udenfor bommen på en campingplads.
Oplevelser. I forbindelse med autocamperturene vægter gåture i overnatningsområdet mest, fulgt af oplevelse af det lokale liv og atmosfære, afslapning, cykle, stranden/havet, besøge historiske seværdigheder og attraktioner, opsøge bymiljøer, lokale smags- og madoplevelser, besøge caféer og restaurationer, besøge kulturattraktioner/museer, shopping, dyrke sin hobby, opsøge fællesskaber med andre autocampergæster, guidede ture eller oplevelser eller besøge familievenlige attraktioner.
Informationssøgning. Autocamper søger gerne informationer i autocamperguides på nettet, eller en generel søgning på nettet. De bruger også hjemmesider for overnatningsstederne eller online kort og rutekort. Sociale medier eller Apps bliver også brugt. Hjemmesider for destinationer, brugeranmeldelser eller rejsehjemmesider bliver også brugt. Anbefalinger fra venner/familie, skilte og standere i gadebilledet, turistbrochurer eller – kort sammen med rejsebøger- og guides bruges også. Endeligt er andre turister i området eller lokalbefolkningen også anvendelige til at give informationer.
Hvorfor Danmark? Hvad er så årsagen til at autocamperne gerne vil rundt i Danmark. 74 % vil gerne opleve naturen. 47% er specifikke steder/byer de gerne vil besøge. Andre 47% vil besøge venner og/eller familie. 26% foretrækker at køre rundt i Danmark. 24% har valgt Danmark som én af flere destinationer. 23% har været til autocampertræf.
Generel vurdering af overnatningsmulighederne. Den generelle vurdering hos autocamperne i forhold til de pladser og overnatningssteder der anvendes. Den dårligste vurdering gives til parkeringspladserne, herefter følger lystbådehavnene, autocamperpladser for at slutte med campingpladserne som de giver den bedste vurdering.
Konklusion.
Langt de fleste bruger af autocampere er over 50 år. De er gerne 2 personer. Hovedmængden er jyder. Gennemsnitlig har de 63 overnatninger om året, fordelt med halvdelen i Danmark og udlandet. Deres daglige gennemsnitsforbrug er kr. 325, hvor størstedelen går til brændstof. Overnatningsbeløbet varierer fra kr. 10 – 80. God skiltning til overnatningsstedet, åbningstider samt tømningsmuligheder for toilet og spildevand foruden beliggenheden værdisættes mest. Over 75 % er medlem af en autocamperforening og 90 % har vogne der kan køres med almindeligt kørekort. De mest besøgte lande er Danmark og Tyskland. I Danmark er det Jylland der har flest gæster. Langt størstedelen af autocamperne søger mod lystbådehavne og autocamper parkeringspladser når de overnatter. Kun 30 % benytter sig af campingpladser. Alligevel giver de campingpladserne den bedste vurdering af deres overnatningsmuligheder. De søger gå- og cykelture, naturen, byer, træf samt besøge familier og venner.