Nyheder
Glædeligt Jul samt Godt Nytår.
Julen giver gerne muligheden for refleksioner. Efter at have beskæftiget mig med camping i 43 år, er der mange af slagsen. Der siges om W.C. Fields, at øllet blev hans skæbne. Mon ikke min er camping. Dette er ingenlunde fortrudt. Sammen med skæbnen har det givet store oplevelser, der samtidig har været med til holdninger, hvoraf nogle kunne have været anderledes.
Det er med taknemmelighed, at denne julehilsen skrives. Det giver en god fornemmelse, at der stadig er plads i hierarkiet, når det gælder såvel drift som salg af campingpladser. Det har været særdeles spændende at følge branchens udvikling.
Camping er utrolig mange ting. Det spænder sig fra Glamping til hytter i trætoppe. Den almindelige form er dog stadig telte og campingvogne. Noget der giver udfordringer, er autocamperne, der for mange ønsker at raste, for at undgå campingpladserne. Ordet raste har meget elastik i forhold til det at campere. Det er mit oprigtige ønske, om autocamperne og campingpladserne kunne finde hinanden, i en fælles forståelse for hinandens behov.
Noget andet er antallet af campingpladser. Vi har allerede set, at omkring 75 campingpladser er blevet nedlagt. Tager vi udgangspunkt i den indtjening, nogle af de mindre ...
Julen giver gerne muligheden for refleksioner. Efter at have beskæftiget mig med camping i 43 år, er der mange af slagsen. Der siges om W.C. Fields, at øllet blev hans skæbne. Mon ikke min er camping. Dette er ingenlunde fortrudt. Sammen med skæbnen har det givet store oplevelser, der samtidig har været med til holdninger, hvoraf nogle kunne have været anderledes.
Det er med taknemmelighed, at denne julehilsen skrives. Det giver en god fornemmelse, at der stadig er plads i hierarkiet, når det gælder såvel drift som salg af campingpladser. Det har været særdeles spændende at følge branchens udvikling.
Camping er utrolig mange ting. Det spænder sig fra Glamping til hytter i trætoppe. Den almindelige form er dog stadig telte og campingvogne. Noget der giver udfordringer, er autocamperne, der for mange ønsker at raste, for at undgå campingpladserne. Ordet raste har meget elastik i forhold til det at campere. Det er mit oprigtige ønske, om autocamperne og campingpladserne kunne finde hinanden, i en fælles forståelse for hinandens behov.
Noget andet er antallet af campingpladser. Vi har allerede set, at omkring 75 campingpladser er blevet nedlagt. Tager vi udgangspunkt i den indtjening, nogle af de mindre ...
Salg af campingplads.
For mange campingpladsejere er et salg samtidig deres opsparing til pensionen. Derfor er det vigtigt, at campingpladsen repræsenterer den størst mulige værdi ved et salg. Siden finanskrisen i 2009 har den største del af værdisætningen bestået af de regnskabsmæssige resultater. Pladsen kan ikke koste mere end den kan forrente, samtidig med, at der også skal være en løn til indehaveren.
Gode resultater kræver et godt købmandskab samt velplejede faciliteter og arealer. Det er også vigtigt at have i mente, at campisterne har et bredt valg af muligheder, når det gælder overnatninger. Svarer opholdet til deres forventninger er der chance for at se dem igen. Er det modsatte tilfældet, giver resultatet sig selv, men hvad værre er, er det ikke er den bedste ambassadør, for campingpladsen, der er kørt videre. Prøv bare at se på Trustpilot.
Et salg skal planlægges i mange detaljer. Store og dyre investeringer, de sidste 2 – 3 år, før et salg, er ikke hensigtsmæssigt. Dels belaster det regnskabet og dels vil den forventede indtjening ikke være opnået. Brug i stedet kræfterne på, at pleje det eksisterende. Nymalede bygninger, pænt klippede hække, mindst muligt ukrudt og muldvarpeskud samt en pæn indkørsel gør en stor ...
For mange campingpladsejere er et salg samtidig deres opsparing til pensionen. Derfor er det vigtigt, at campingpladsen repræsenterer den størst mulige værdi ved et salg. Siden finanskrisen i 2009 har den største del af værdisætningen bestået af de regnskabsmæssige resultater. Pladsen kan ikke koste mere end den kan forrente, samtidig med, at der også skal være en løn til indehaveren.
Gode resultater kræver et godt købmandskab samt velplejede faciliteter og arealer. Det er også vigtigt at have i mente, at campisterne har et bredt valg af muligheder, når det gælder overnatninger. Svarer opholdet til deres forventninger er der chance for at se dem igen. Er det modsatte tilfældet, giver resultatet sig selv, men hvad værre er, er det ikke er den bedste ambassadør, for campingpladsen, der er kørt videre. Prøv bare at se på Trustpilot.
Et salg skal planlægges i mange detaljer. Store og dyre investeringer, de sidste 2 – 3 år, før et salg, er ikke hensigtsmæssigt. Dels belaster det regnskabet og dels vil den forventede indtjening ikke være opnået. Brug i stedet kræfterne på, at pleje det eksisterende. Nymalede bygninger, pænt klippede hække, mindst muligt ukrudt og muldvarpeskud samt en pæn indkørsel gør en stor ...
Travl efterår.
Alice og jeg har haft travl med at sælge campingpladser, her i begyndelsen af efteråret.
Det ser ud til, at det lykkedes med 4 pladser, hvilket er stort i forhold til de campingpladser vi har til salg.
Efter mange år i branchen, har vi valgt kun, at sælge levebrødspladser. Altså pladser der giver den nødvendige årlige indkomst. Dette bevirker selvfølgeligt at antallet af salgsemner reduceres.
Nu er vi så begyndt at se på nye salgsemner der senere kan ses på vores hjemmeside. Det eneste sted vi annoncerer.
Kontant os venligst på tlf. 20227737 eller se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk såfremt du er interesseret i en ny tilværelse.
Alice og jeg har haft travl med at sælge campingpladser, her i begyndelsen af efteråret.
Det ser ud til, at det lykkedes med 4 pladser, hvilket er stort i forhold til de campingpladser vi har til salg.
Efter mange år i branchen, har vi valgt kun, at sælge levebrødspladser. Altså pladser der giver den nødvendige årlige indkomst. Dette bevirker selvfølgeligt at antallet af salgsemner reduceres.
Nu er vi så begyndt at se på nye salgsemner der senere kan ses på vores hjemmeside. Det eneste sted vi annoncerer.
Kontant os venligst på tlf. 20227737 eller se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk såfremt du er interesseret i en ny tilværelse.
www.hanskorsgaard.dk
Custom Research 42 GmbH har undersøgt hvorfor camping blev valgt som ferieform denne sommer. Samtidig med, at der er registreret 26,5 % flere autocampere og campingvogne i Europa end i 2019.
13% af dem der holdt ferie, valgte camping. Pakketure og cruise var de store taber med en nedgang på henholdsvis 69 og 42%. Dette var der mange gode grunde til. Nogle ønskede ikke at flyve grundet smittefaren. Andre var bekymret for, at de ikke kunne rejse hjem på det tidspunkt der var planlagt. Karantæne, smittefare m.m. var hovedårsagen.
Ifølge undersøgelsen var de vigtigste grunde til at vælge camping, at der kunne rejses til forskellige steder, uafhængighed og naturen. Nogle valgte også camping for at prøve noget nyt samt afstresse fra en fortravlet hverdag. Det gode er, at 43% af de adspurgte gerne vil fortsætte ferieformen.
Rejsemålene var også påvirket af pandemien. Lysten til at være nærmere hjemmet var klart en faktor.
13% af dem der holdt ferie, valgte camping. Pakketure og cruise var de store taber med en nedgang på henholdsvis 69 og 42%. Dette var der mange gode grunde til. Nogle ønskede ikke at flyve grundet smittefaren. Andre var bekymret for, at de ikke kunne rejse hjem på det tidspunkt der var planlagt. Karantæne, smittefare m.m. var hovedårsagen.
Ifølge undersøgelsen var de vigtigste grunde til at vælge camping, at der kunne rejses til forskellige steder, uafhængighed og naturen. Nogle valgte også camping for at prøve noget nyt samt afstresse fra en fortravlet hverdag. Det gode er, at 43% af de adspurgte gerne vil fortsætte ferieformen.
Rejsemålene var også påvirket af pandemien. Lysten til at være nærmere hjemmet var klart en faktor.
Køb af campingplads.
Vi har indtil flere campingpladser til salg. Samtlige pladser er levebrødspladser. Det vil sige, pladser der give den nødvendige årsindkomst så det ikke er nødvendigt med ekstra arbejde. Kontakt os på tlf. 20 22 77 37 eller udfyld oplysningsskemaet på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk
Vi har indtil flere campingpladser til salg. Samtlige pladser er levebrødspladser. Det vil sige, pladser der give den nødvendige årsindkomst så det ikke er nødvendigt med ekstra arbejde. Kontakt os på tlf. 20 22 77 37 eller udfyld oplysningsskemaet på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk
Hvordan bliver fremtiden i relation til camping.
Væksten indenfor camping er så afgjort hos autocamperne. Salget af autocampere er næsten dobbelt så stort som salget af campingvogne, når det gælder Europa. Campingvogn salget tegner sig for ca. 75.000 vogne om året, i Europa, hvorimod autocamperne har nået et salgstal på omkring 115.000.
Samtidig med er antallet af overnatninger, for autocampernes vedkommende, på en gennemsnit af 63 nætter for danske brugere af autocampere. Skal campingvognene op på dette antal taler vi om fastligger.
Autocamperne benytter sjældent campingpladserne. Deres foretrukne overnatningssteder er lystbådehavne, parkeringspladser, autocamperpladser og kun i 30 % campingpladser.
Grundet væksten indenfor autocamperne begynder Kommunerne at reducere overnatningsmulighederne på parkeringspladser m.m. hvor det bliver forbudt at overnatte i camperne, fra kl. 22 til 06. Samtidig med vil der blive opsat camping forbudt skilte op, i naturen, hvor autocamperne iøjeblikket finder muligheder for at overnatte.
Alt dette betyder, at der vil blive større pres på lystbådehavne og autocamperpladser, hvoraf der endnu ikke findes så mange. Nu kunne det så tænkes, at antallet af autocamperpladser vil eksplodere men det kræver en tilladelse i relation til campingregulativet. Dertil vil det være næsen umuligt at få en fornuftig finansiering.
En meget mere nærliggende mulighed ...
Væksten indenfor camping er så afgjort hos autocamperne. Salget af autocampere er næsten dobbelt så stort som salget af campingvogne, når det gælder Europa. Campingvogn salget tegner sig for ca. 75.000 vogne om året, i Europa, hvorimod autocamperne har nået et salgstal på omkring 115.000.
Samtidig med er antallet af overnatninger, for autocampernes vedkommende, på en gennemsnit af 63 nætter for danske brugere af autocampere. Skal campingvognene op på dette antal taler vi om fastligger.
Autocamperne benytter sjældent campingpladserne. Deres foretrukne overnatningssteder er lystbådehavne, parkeringspladser, autocamperpladser og kun i 30 % campingpladser.
Grundet væksten indenfor autocamperne begynder Kommunerne at reducere overnatningsmulighederne på parkeringspladser m.m. hvor det bliver forbudt at overnatte i camperne, fra kl. 22 til 06. Samtidig med vil der blive opsat camping forbudt skilte op, i naturen, hvor autocamperne iøjeblikket finder muligheder for at overnatte.
Alt dette betyder, at der vil blive større pres på lystbådehavne og autocamperpladser, hvoraf der endnu ikke findes så mange. Nu kunne det så tænkes, at antallet af autocamperpladser vil eksplodere men det kræver en tilladelse i relation til campingregulativet. Dertil vil det være næsen umuligt at få en fornuftig finansiering.
En meget mere nærliggende mulighed ...
Salget af autocampere sætter nye rekorder i Norge og Sverige. Juni måned viste især stor fremgang. I Norge blev solgt 700 nye autocampere samt 2275 brugte. Sverige fulgte efter med 656 biler i samme måned.
Det skal erkendes, at salget indtil juni måned ikke havde samme styrke som 2019. Alligevel er salget et tydelige bevis på, at ferieformen er yderst populær, også i denne del af Skandinavien.
Det er især aldersgruppen over 50 år der ynder brugen af autocampere. Mange af dem har over 60 overnatninger om året. Det er også sjældent, at de, flere dage i træk, overnatter samme sted. De er nomader og bruger næsen 30 % af deres daglige forbrug på brændstof.
De danske autocampere holder meget af at udforske Danmark eller Tyskland. De søger gerne mod byerne med flere indkøbsmuligheder. Derudover er det naturen samt besøg hos venner og familie foruden attraktioner og seværdigheder. De søger også ligestillede og mange mødes på forskellige træf rundt i landet.
Med over 2 millioner autocampere i Europa er de efterhånden en stor skare der nyder deres otium som autocampister.
Det skal erkendes, at salget indtil juni måned ikke havde samme styrke som 2019. Alligevel er salget et tydelige bevis på, at ferieformen er yderst populær, også i denne del af Skandinavien.
Det er især aldersgruppen over 50 år der ynder brugen af autocampere. Mange af dem har over 60 overnatninger om året. Det er også sjældent, at de, flere dage i træk, overnatter samme sted. De er nomader og bruger næsen 30 % af deres daglige forbrug på brændstof.
De danske autocampere holder meget af at udforske Danmark eller Tyskland. De søger gerne mod byerne med flere indkøbsmuligheder. Derudover er det naturen samt besøg hos venner og familie foruden attraktioner og seværdigheder. De søger også ligestillede og mange mødes på forskellige træf rundt i landet.
Med over 2 millioner autocampere i Europa er de efterhånden en stor skare der nyder deres otium som autocampister.
Efter at have fuldt campingbranchen gennem 40 år er udviklingen særdeles tydeligt. Fra telte, med halm som bunddække til autocampere, med alt hvad hjertet begærer i udstyr. Fattigmandens ferie er erstattet af livsstil. Samtidig med, er de sparsomme sanitære faciliteter på campingpladserne ændres til små feriecenter med alt hvad gæsterne måtte ønske sig.
Det der er kommet bag på det fleste campingpladsejere, er den store stigning af autocampere, især indenfor de seneste år. Indtil for ganske få år siden var salget af campingvogne og autocampere ca. af samme antal, omkring 70.000 i Europa. Nu er antallet for campingvogne faldet til ca. 60.000 hvorimod autocamperne er steget til over 100.000. En trend som sikkert vil fortsætte og som alle campingpladsejere må forholde sig til.
Desværre har dialogen mellem autocamperne og pladsejerne været noget anspændt. For at pladsejerne kan få økonomi, i virksomheden, stilles der krav til såvel indtjeningen som udgifterne. Samtidig argumentere autocamperne med, at de ikke behøver de mange aktiviteter og faciliteter, som pladserne stiller til rådighed, og at de sjældent gør ophold på mere end 12 - 14 timer, før de igen kører videre. Med disse argumenter er autocamperne af den opfattelse, at overnatningspriserne er for dyre. En halvering ...
Det der er kommet bag på det fleste campingpladsejere, er den store stigning af autocampere, især indenfor de seneste år. Indtil for ganske få år siden var salget af campingvogne og autocampere ca. af samme antal, omkring 70.000 i Europa. Nu er antallet for campingvogne faldet til ca. 60.000 hvorimod autocamperne er steget til over 100.000. En trend som sikkert vil fortsætte og som alle campingpladsejere må forholde sig til.
Desværre har dialogen mellem autocamperne og pladsejerne været noget anspændt. For at pladsejerne kan få økonomi, i virksomheden, stilles der krav til såvel indtjeningen som udgifterne. Samtidig argumentere autocamperne med, at de ikke behøver de mange aktiviteter og faciliteter, som pladserne stiller til rådighed, og at de sjældent gør ophold på mere end 12 - 14 timer, før de igen kører videre. Med disse argumenter er autocamperne af den opfattelse, at overnatningspriserne er for dyre. En halvering ...
Tiden efter Corona.
Der er ingenting der varer evigt ej heller Corona. Derfor er tiden til, at overveje hvilke tiltag der kan gøres for at øge interessen for camping, når vi forhåbentligt når hertil, inden sommerferien.
Det er oplagt er markedsføre sig mod danskerne, som ikke har den store lyst til at søge udenlandsk. Find det kundesegment (kundegruppe) din campingplads er god til at servicere. Det kan være børnefamilier eller de modne campister, lystfiskere ectr. Måske har du en lille café der kan tilbyde noget lækkert, enten som takeaway eller som ”spise her”. Mulighederne er mangeartede, så længe lysten til at drive værket er til stede. Tænk kreativt.
Det er et lyspunkt, at mange fastliggere har fundet deres pladser. Hos dem er der stor tiltro til, at såvel gæsterne som pladserne kan klare opgaven m.h.t. afstand, rengøring m.m. Selvfølgeligt er der en del, især ældre, der afventer mere varme i vejret samt stabilitet, med efterfølgende nedgang i antallet af smittede. Når vi ser antallet af døde i Danmark som i skrivende stund er 260 personer, er dette ikke alarmerende. Dette indebærer, at vi må forvente, at der snarest lettes på restriktionerne. Derfor planlæg nu.
Benyt ventetiden, til at produktudvikle med ...
Der er ingenting der varer evigt ej heller Corona. Derfor er tiden til, at overveje hvilke tiltag der kan gøres for at øge interessen for camping, når vi forhåbentligt når hertil, inden sommerferien.
Det er oplagt er markedsføre sig mod danskerne, som ikke har den store lyst til at søge udenlandsk. Find det kundesegment (kundegruppe) din campingplads er god til at servicere. Det kan være børnefamilier eller de modne campister, lystfiskere ectr. Måske har du en lille café der kan tilbyde noget lækkert, enten som takeaway eller som ”spise her”. Mulighederne er mangeartede, så længe lysten til at drive værket er til stede. Tænk kreativt.
Det er et lyspunkt, at mange fastliggere har fundet deres pladser. Hos dem er der stor tiltro til, at såvel gæsterne som pladserne kan klare opgaven m.h.t. afstand, rengøring m.m. Selvfølgeligt er der en del, især ældre, der afventer mere varme i vejret samt stabilitet, med efterfølgende nedgang i antallet af smittede. Når vi ser antallet af døde i Danmark som i skrivende stund er 260 personer, er dette ikke alarmerende. Dette indebærer, at vi må forvente, at der snarest lettes på restriktionerne. Derfor planlæg nu.
Benyt ventetiden, til at produktudvikle med ...
Vi starter den 27. marts.
En del campingpladser meddeler nu, at de udsætter sæsonstarten. Dette skyldes selvfølgeligt situationen omkring coronavirusen.
På Virksund Camping fastholder vi opstarten, men har aflyst arrangementerne som standerhejsning m.m. Ud fra, at campisterne kommer med egne bomuligheder og faciliteterne vil blive rengjort og afsprittet flere gange dagligt, vil faren ikke være større end når der handles.
De mange der ikke er på arbejde eller som begrænser der ture, fra hjemmet, til mindst muligt, vil efterhånden blive kraftig påvirket af situationen. En campingtur med socialt samvær og passende afstand til de andre, må virke stimulerende i situationen.
Vi glæder os til at begynde den nye sæson.
En del campingpladser meddeler nu, at de udsætter sæsonstarten. Dette skyldes selvfølgeligt situationen omkring coronavirusen.
På Virksund Camping fastholder vi opstarten, men har aflyst arrangementerne som standerhejsning m.m. Ud fra, at campisterne kommer med egne bomuligheder og faciliteterne vil blive rengjort og afsprittet flere gange dagligt, vil faren ikke være større end når der handles.
De mange der ikke er på arbejde eller som begrænser der ture, fra hjemmet, til mindst muligt, vil efterhånden blive kraftig påvirket af situationen. En campingtur med socialt samvær og passende afstand til de andre, må virke stimulerende i situationen.
Vi glæder os til at begynde den nye sæson.
Coronavirus.
Mange overnatningssteder modtager I øjeblikket mange afbestillinger. Det er især virksomheder der afholder fester og kurser, der er ramt. Det vil sige forsamlinger af en større mængde.
Det er sikkert, at landets campingpladser følger udviklingen nøje og de vil alle følge de statslige udmeldinger. Pladserne vil foretage ekstra rengøringsmæssige foranstaltninger og have håndsprit i receptionen samt øvrige fællesarealer.
Arrangementer på pladserne, det være sig standerhejsning, fester eller aktiviteter, med større forsamlinger vil sikkert blive aflyst. Den enkelte campist vil være sociale i mindre grupper hvorfor der ikke burde være den store risiko ved at campere.
Regeringen, med statsminister Mette Frederiksen, i spidsen, har vist vejen og vi skylder hinanden at være ekstra påpasseligt.
God campingsæson.
Mange overnatningssteder modtager I øjeblikket mange afbestillinger. Det er især virksomheder der afholder fester og kurser, der er ramt. Det vil sige forsamlinger af en større mængde.
Det er sikkert, at landets campingpladser følger udviklingen nøje og de vil alle følge de statslige udmeldinger. Pladserne vil foretage ekstra rengøringsmæssige foranstaltninger og have håndsprit i receptionen samt øvrige fællesarealer.
Arrangementer på pladserne, det være sig standerhejsning, fester eller aktiviteter, med større forsamlinger vil sikkert blive aflyst. Den enkelte campist vil være sociale i mindre grupper hvorfor der ikke burde være den store risiko ved at campere.
Regeringen, med statsminister Mette Frederiksen, i spidsen, har vist vejen og vi skylder hinanden at være ekstra påpasseligt.
God campingsæson.
Hans Korsgaard – Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard ApS Mange klarer deres opsparing ved at investere i bl.a. aktier eller de mere forsigtige, obligationer. For aktiernes vedkommende har vi netop oplevet endnu én nedtur. Obligationerne giver i bedste fald en forrentning på 1-2%. Det er også helt galt med penge i banken. Her koster det.
Er det så fast ejendom der kunne være interessant? Måske udlejningsejendomme med flere lejemål? Her er det lejeloven eller boligreguleringsloven der er gældende. Der er således loft over huslejeberegningen og dermed afkastet.
Vi har siden 1978 beskæftiget os med campingpladser og må erkende, at dette er blevet vores skæbne. Vi har i over 40 år haft med en branche der består af glade værter samt gæster der værdisætter oplevelserne. Samtidig med, har ejerne haft en årlig opsparing der kan være med til at supplere pensionen.
Det har været os en stor glæde, at se køberne stortrives med driften samtidig med, at de familiemæssigt har et fællesskab der styrker sammenholdet. De fleste gæster har valgt camping som livsform for bl.a., at nyde den omkringliggende natur, kontakten med de andre gæster samt pladsernes forskellige aktiviteter.
Ønsker du at vide mere omkring køb og drift af campingpladser kan vi anbefale dig at se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk hvor ...
Er det så fast ejendom der kunne være interessant? Måske udlejningsejendomme med flere lejemål? Her er det lejeloven eller boligreguleringsloven der er gældende. Der er således loft over huslejeberegningen og dermed afkastet.
Vi har siden 1978 beskæftiget os med campingpladser og må erkende, at dette er blevet vores skæbne. Vi har i over 40 år haft med en branche der består af glade værter samt gæster der værdisætter oplevelserne. Samtidig med, har ejerne haft en årlig opsparing der kan være med til at supplere pensionen.
Det har været os en stor glæde, at se køberne stortrives med driften samtidig med, at de familiemæssigt har et fællesskab der styrker sammenholdet. De fleste gæster har valgt camping som livsform for bl.a., at nyde den omkringliggende natur, kontakten med de andre gæster samt pladsernes forskellige aktiviteter.
Ønsker du at vide mere omkring køb og drift af campingpladser kan vi anbefale dig at se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk hvor ...
.Forrentning af din egenkapital.
Mange af dem med lidt på kistebunden, oplever en negativ forrentning hos bankerne. Surt tjente penge koster, såfremt der opspares til alderdommen eller andet. Noget af en kovending siden 80érne, hvor det kostede over 20 % af låne penge hos f.eks. kreditforeningerne og bankerne.
Hverdagen er gerne fortravlet, hvor der kræves en husstandsindtægt på over Kr. 600.000, for at klare de daglige udgifter. Dette efterlader familier med en økonomi som det offentlige, hvor 90 % af indtægterne er øremærket til faste udgifter. Er dette nu sundt eller hvad? Nej, men hvad er alternativerne vil mange mene?
Jeg vil prøve, at komme med et alternativ som jeg gennem 40 år har nærstuderet og afprøvet. Køb og drift af en campingplads. De to hjørnesten er trivsel og økonomi.
Trivslen er i højsæde, såfremt lysten til at servicere samt skabe en tilværelse, hvor det familiemæssige har en stor indflydelse. Campingpladsens travleste periode er industriferien, hvor 60 – 70 % af den turistmæssige omsætning sker. Det vil sige, at ud fra en åbningsperiode på 26 uger er der kun 3 uger med stor travlhed. I mange af ugerne, er der faktisk kun gæster i weekenderne. Dette giver tid til mange ...
Mange af dem med lidt på kistebunden, oplever en negativ forrentning hos bankerne. Surt tjente penge koster, såfremt der opspares til alderdommen eller andet. Noget af en kovending siden 80érne, hvor det kostede over 20 % af låne penge hos f.eks. kreditforeningerne og bankerne.
Hverdagen er gerne fortravlet, hvor der kræves en husstandsindtægt på over Kr. 600.000, for at klare de daglige udgifter. Dette efterlader familier med en økonomi som det offentlige, hvor 90 % af indtægterne er øremærket til faste udgifter. Er dette nu sundt eller hvad? Nej, men hvad er alternativerne vil mange mene?
Jeg vil prøve, at komme med et alternativ som jeg gennem 40 år har nærstuderet og afprøvet. Køb og drift af en campingplads. De to hjørnesten er trivsel og økonomi.
Trivslen er i højsæde, såfremt lysten til at servicere samt skabe en tilværelse, hvor det familiemæssige har en stor indflydelse. Campingpladsens travleste periode er industriferien, hvor 60 – 70 % af den turistmæssige omsætning sker. Det vil sige, at ud fra en åbningsperiode på 26 uger er der kun 3 uger med stor travlhed. I mange af ugerne, er der faktisk kun gæster i weekenderne. Dette giver tid til mange ...
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Aarhus Camping til salg.
Campingpladsen er beliggende i den nordlige udkant af Aarhus med busafstand til centrum. Alligevel er den midt i naturen. Helårsåbent campingplads med god indtjening. Nyere hovedbygning med information-butik og café. Flere servicebygninger. Hytter, campingvogne og telte til udlejning. Selvstændig privatbolig. Pris Kr. 13.000.000
Campingpladsen er beliggende i den nordlige udkant af Aarhus med busafstand til centrum. Alligevel er den midt i naturen. Helårsåbent campingplads med god indtjening. Nyere hovedbygning med information-butik og café. Flere servicebygninger. Hytter, campingvogne og telte til udlejning. Selvstændig privatbolig. Pris Kr. 13.000.000
2019.
2019 har været et specielt år for os. Siden 2009 (finanskrisen) har det været svært, at sælge campingpladser. Især finansieringen har været et problem.
Nu ser det ud til at lysne og det lykkedes faktisk at sælge 9 campingpladser her i 2019. Et resultat vi er særdeles stolte over. Vi har bl.a. været med til at sælge 4 af Naturstyrelsens pladser, Ærø Kommunes 2 campingpladser, Lolland Kommunes campingplads i Maribo. Vejlby Fed Strand Camping og Bork Havn Camping.
Vi har dog stadig spændende campingpladser på hylden til fornuftige priser.
Vi ønsker alle en rigtig glædelig jul samt godt nytår med tak for 2019.
2019 har været et specielt år for os. Siden 2009 (finanskrisen) har det været svært, at sælge campingpladser. Især finansieringen har været et problem.
Nu ser det ud til at lysne og det lykkedes faktisk at sælge 9 campingpladser her i 2019. Et resultat vi er særdeles stolte over. Vi har bl.a. været med til at sælge 4 af Naturstyrelsens pladser, Ærø Kommunes 2 campingpladser, Lolland Kommunes campingplads i Maribo. Vejlby Fed Strand Camping og Bork Havn Camping.
Vi har dog stadig spændende campingpladser på hylden til fornuftige priser.
Vi ønsker alle en rigtig glædelig jul samt godt nytår med tak for 2019.
Nye salgsemner.
Nu begynder de første salgsemner at komme til salg, efter afslutningen af sæsonen 2019.
Vores salgsemner er alle campingpladser der givet et levebrød. Vi har fravalgt de campingpladser der ikke økonomisk giver et afkast. Vi har ikke længere kunder til emnerne.
Indtil videre har vi sat tre af de nye emner på vores hjemmeside. De kan findes på forsiden af www.hanskorsgaard.dk.
Grundet sælgers ønsker er det ikke muligt at se hvilke campingpladser der er tale om. For at se salgsbeskrivelserne skal vi have kendskab til købernes egenkapital.
Vores erfaring er, at under forudsætning af, at køber selv har ca. 25 - 40 % af købsprisen kan en realkreditlån, på omkring 50% opnås. Den sidste del af finansiering kan måske ske via et banklån, såfremt Vækstfonden garantere for lånet. Modsat kan vi måske få sælger med på et sælgerpantebrev, svarende til ca. 10% af salgsprisen.
Nu begynder de første salgsemner at komme til salg, efter afslutningen af sæsonen 2019.
Vores salgsemner er alle campingpladser der givet et levebrød. Vi har fravalgt de campingpladser der ikke økonomisk giver et afkast. Vi har ikke længere kunder til emnerne.
Indtil videre har vi sat tre af de nye emner på vores hjemmeside. De kan findes på forsiden af www.hanskorsgaard.dk.
Grundet sælgers ønsker er det ikke muligt at se hvilke campingpladser der er tale om. For at se salgsbeskrivelserne skal vi have kendskab til købernes egenkapital.
Vores erfaring er, at under forudsætning af, at køber selv har ca. 25 - 40 % af købsprisen kan en realkreditlån, på omkring 50% opnås. Den sidste del af finansiering kan måske ske via et banklån, såfremt Vækstfonden garantere for lånet. Modsat kan vi måske få sælger med på et sælgerpantebrev, svarende til ca. 10% af salgsprisen.

Hans Korsgaard | Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard ApS
Godt tidspunkt at købe campingplads.
De fleste campingpladser bliver handlet om efteråret. Salgspriserne er gerne justeret efter de sidste 3 års regnskaber. Er dette års overskud, væsentligt anderledes, skal der prismæssigt tages hensyn hertil, hvilket er betryggende for køber.
Tidspunktet gør, at der er tid til at udarbejde handlingsplan, budget samt forhandle med pengeudlåner omkring vilkår. Derudover skal der også¨gives tid til såvel revisor som advokatens bemærkninger.
Når handlen er endeligt, skal flytningen planlægges. Gerne et tidspunkt, der giver muligheden for at indrette boligen samt lære omgivelser at kende, inden campingpladsen skal åbne.
Ønskere du at købe campingplads bør du snarest undersøge markedet.
De fleste campingpladser bliver handlet om efteråret. Salgspriserne er gerne justeret efter de sidste 3 års regnskaber. Er dette års overskud, væsentligt anderledes, skal der prismæssigt tages hensyn hertil, hvilket er betryggende for køber.
Tidspunktet gør, at der er tid til at udarbejde handlingsplan, budget samt forhandle med pengeudlåner omkring vilkår. Derudover skal der også¨gives tid til såvel revisor som advokatens bemærkninger.
Når handlen er endeligt, skal flytningen planlægges. Gerne et tidspunkt, der giver muligheden for at indrette boligen samt lære omgivelser at kende, inden campingpladsen skal åbne.
Ønskere du at købe campingplads bør du snarest undersøge markedet.
6 pladser solgt på 3 måneder. I 0érne var det ikke ualmindeligt, at vi solgte over 20 campingpladser om året. Dette ophørte med finanskrisen i 2009. Siden er det blevet til 4-5 pladser om året. Ikke fordi interessen har været mindre, men fordi det har været umuligt, at få salget finansieret. Vi kan nu se, at det igen er muligt, at finansiere campingpladser. Nuvel, dette kræver en stor egenkapital med et minimum på 25-30%.
Salget af Naturstyrelsens pladser har også sat ekstra skub i salget. Nogle af køberne er investorer, der har en langsigtet strategi, hvor natur, miljø og klimaforandring er medtaget. Der er bl.a. en teori om, at syden bliver for varmt, hvorfor Danmark kan blive et mekka for turismen, i temperaturer der er menneskeligt.
Salget af Naturstyrelsens pladser har også sat ekstra skub i salget. Nogle af køberne er investorer, der har en langsigtet strategi, hvor natur, miljø og klimaforandring er medtaget. Der er bl.a. en teori om, at syden bliver for varmt, hvorfor Danmark kan blive et mekka for turismen, i temperaturer der er menneskeligt.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Marstal og Ærøskøbing Camping er solgt. Ærø Kommune har netop meddelt, at de acceptere salgeet til de to, der er højst bydende. Det har været en dejlig oplevelse for Alice og jeg, at medvirke ved salget. Ærø Kommune, lejrchefen Anders Nilsson har begge været positive medspillere, under hele processen. Vi er overbeviste om, at vi har fundet de rigtige købere til begge pladser.
Marstal og Ærøskøbing Camping er solgt. To af de indkomne købstilbud er accepteret af Ærø Kommune. Det har været en fornøjelse at samarbejde med Kommunen (Palle Keffer) og lejrchef Anders Nilson i forbindelse med opgaven.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag 7 bud på Marstal og Ærøskøbing Camping.
I går kl. 12.00 havde vi modtaget 7 bud på de to campingpladser. Det er nu op til politikerne i Lolland Kommune at vælge mellem de 7 bud. Det oplyses, at der skal være udvalgsmøde i næste uge.
I går kl. 12.00 havde vi modtaget 7 bud på de to campingpladser. Det er nu op til politikerne i Lolland Kommune at vælge mellem de 7 bud. Det oplyses, at der skal være udvalgsmøde i næste uge.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Maribo Sø Camping.
Husk, at der er åbent hus arrangement på Maribo Sø Camping, lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15.
Husk, at der er åbent hus arrangement på Maribo Sø Camping, lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Marstal og Ærøskøbing Camping.
Husk sidste frist for købstilbud er torsdag den 15. august kl. 12.00.
Husk sidste frist for købstilbud er torsdag den 15. august kl. 12.00.
Bedste sæson i nyere tid.
På trods af vejret meddeler mange campingpladser, at de har haft mange gæster. Nogle flere end nogensinde. Det er igen blevet moderne at campere. Der er ikke så mange der tager sydpå, grundet de mange varmegrader. Det er ikke nemt, at bevæge sig eller sove i grader der nærmer sig 40 eller derover. Vi ser også flere og flere telte på pladserne. Familierne værdisætter fællesskabet med de andre. Især børnene finder snart sammen på legepladsen og forældrene er hurtig i "snak" med naboerne. Trenden peger i den rigtige retning.
Måske er det nu der skal skiftes livsstil til en mere familie venlig tilværelse som campingpladsejer.
På trods af vejret meddeler mange campingpladser, at de har haft mange gæster. Nogle flere end nogensinde. Det er igen blevet moderne at campere. Der er ikke så mange der tager sydpå, grundet de mange varmegrader. Det er ikke nemt, at bevæge sig eller sove i grader der nærmer sig 40 eller derover. Vi ser også flere og flere telte på pladserne. Familierne værdisætter fællesskabet med de andre. Især børnene finder snart sammen på legepladsen og forældrene er hurtig i "snak" med naboerne. Trenden peger i den rigtige retning.
Måske er det nu der skal skiftes livsstil til en mere familie venlig tilværelse som campingpladsejer.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Marstal Camping og Ærøskøbing Camping. Begge campingpladser sælges ved budgivning. Sidste frist for fremsendelse af bud er den 15. august 2019 kl. 12.00.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Maribo Camping til salg.
Husk at vi har et åbent hus arrangement lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15 i forbindelse med salget af Maribo Camping. Pladsen sælges ved budgivning.
Husk at vi har et åbent hus arrangement lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15 i forbindelse med salget af Maribo Camping. Pladsen sælges ved budgivning.
Campingpladserne summer af glade gæster. Endeligt kom sommeren og campisterne strømmer til pladserne. De danske campingpladser har Europas flotteste faciliteter. Mange med aktiviteter, der begejstrer børnene, med fast kontortid på legepladsen. Alle oplever den socialitet der kendetegner campinglivet. Alle er ens uanset hårfarven. Det bedste liv er et campingliv
Stor interesse for køb af campingplads.
Salget af Naturstyrelsens campingpladser har skabt en større interesse for campingpladser. Det er bl.a. den store medieomtale omkring salget, der har bevirket, at mange har fundet interesse i denne specielle livsstil, driften af en campingplads, bevirker. Det, at have noget som hele familien kan medvirke til, er noget mange familier drømmer om.
Tidspunktet for et køb er perfekt. Renten er historisk lav, prislejet for en plads har fundet et leje, hvor der er plads til forrentningen af egenkapitalen samt løn til indehaveren.
Salget af Naturstyrelsens campingpladser har skabt en større interesse for campingpladser. Det er bl.a. den store medieomtale omkring salget, der har bevirket, at mange har fundet interesse i denne specielle livsstil, driften af en campingplads, bevirker. Det, at have noget som hele familien kan medvirke til, er noget mange familier drømmer om.
Tidspunktet for et køb er perfekt. Renten er historisk lav, prislejet for en plads har fundet et leje, hvor der er plads til forrentningen af egenkapitalen samt løn til indehaveren.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag Naturstyrelsen (Freja Ejendomme A/S) har solgt samtlige pladser, de havde til salg. Vi er stolte af, at have medvirket ved salget af Vejers Strand Camping, Børsmose Strand Camping, Svinkløv Camping og Rødhus Klit Camping. Tillykke til køberne.
Maribo Camping til salg.
Vi har fra Lolland Kommune fået til opgave, at sælge Maribo Camping. Dette sker ved budgivning, som skal være os i hænde senest den 15. september 2019. Vi afholder åbent hus arrangement lørdag den 17. august 2019 mellem kl. 10 - 15. Se salgsbeskrivelsen på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk (forsiden). Salgsmaterialet kan rekvireres ved at kontakte os på: mail@hanskorsgaard.dk
Vi har fra Lolland Kommune fået til opgave, at sælge Maribo Camping. Dette sker ved budgivning, som skal være os i hænde senest den 15. september 2019. Vi afholder åbent hus arrangement lørdag den 17. august 2019 mellem kl. 10 - 15. Se salgsbeskrivelsen på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk (forsiden). Salgsmaterialet kan rekvireres ved at kontakte os på: mail@hanskorsgaard.dk
Glædeligt Jul samt Godt Nytår.
Julen giver gerne muligheden for refleksioner. Efter at have beskæftiget mig med camping i 43 år, er der mange af slagsen. Der siges om W.C. Fields, at øllet blev hans skæbne. Mon ikke min er camping. Dette er ingenlunde fortrudt. Sammen med skæbnen har det givet store oplevelser, der samtidig har været med til holdninger, hvoraf nogle kunne have været anderledes.
Det er med taknemmelighed, at denne julehilsen skrives. Det giver en god fornemmelse, at der stadig er plads i hierarkiet, når det gælder såvel drift som salg af campingpladser. Det har været særdeles spændende at følge branchens udvikling.
Camping er utrolig mange ting. Det spænder sig fra Glamping til hytter i trætoppe. Den almindelige form er dog stadig telte og campingvogne. Noget der giver udfordringer, er autocamperne, der for mange ønsker at raste, for at undgå campingpladserne. Ordet raste har meget elastik i forhold til det at campere. Det er mit oprigtige ønske, om autocamperne og campingpladserne kunne finde hinanden, i en fælles forståelse for hinandens behov.
Noget andet er antallet af campingpladser. Vi har allerede set, at omkring 75 campingpladser er blevet nedlagt. Tager vi udgangspunkt i den indtjening, nogle af de mindre campingpladser giver, er der sjældent den store driftsherreløn. Når udgifterne, renter og afdrag er betalt, er der ikke meget tilbage. Dette betyder, at et salg, som campingplads, ikke vil kaste meget af sig. Derfor bør det overvejes om et salg som liebhaverejendom, er værd at overveje.
Vi er blevet bedt om, sammen med Dansk Natur Turisme, at finde velegnede campingpladser der kan omdannes til Resorter. Resorter er en udvikling mod flere overnatningsmuligheder samtidig med, at stedet tilføres flere aktiviteter. Dansk Natur Turisme finder investorerne til projekterne. Det er så vores opgave at finde velegnede campingpladser.
Også i år har vi været aktive indenfor salg af campingpladser. Grønninghoved Strand Camping, Boeslunde Camping, Nystrup Camping Klitmøller og Gl. Ålbo Camping har skiftet ejer. Vi takker for tilliden og ønsker såvel sælger som køber en god fremtid.
Vores konsulent, Alice Pico Andersen, er still going strong. Vi har lovet hinanden, at vi bliver ved så længe vi synes, at vi kan gøre en forskel og finder det berigende. Vi er ikke til de mange opgaver men deltager gerne såfremt løsningen er indenfor rækkevidde.
Samtidig med salg og vurdering af campingpladser er der også plads til den daglige drift af Virksund Camping. Her hvor det hele startede i 1978. Campingpladsen er beliggende ved Limfjorden, i et tidligere fiskersamfund. Nu feriested med over 400 sommerhuse, lystbådehavn og campingplads foruden nogle få helårsboliger.
Den daglige kontakt med campisterne giver nogle tankevækkende oplevelser. Bl.a. det er interessant, at især vores mange fastliggere giver udtryk for stor tilfredshed med vores pladspleje. At vores faciliteter er af ældre dato, har ikke den store betydning, bare de er rene. I denne corona tid, hvor der er blevet rengjort og afsprittet flere gange, dagligt, har også stor betydning. Mig bekendt, er der ingen danske campingpladser der er blevet tvangslukket grundet covi19. Mon ikke vi skylder hinanden en stor tak herfor.
Julen giver gerne muligheden for refleksioner. Efter at have beskæftiget mig med camping i 43 år, er der mange af slagsen. Der siges om W.C. Fields, at øllet blev hans skæbne. Mon ikke min er camping. Dette er ingenlunde fortrudt. Sammen med skæbnen har det givet store oplevelser, der samtidig har været med til holdninger, hvoraf nogle kunne have været anderledes.
Det er med taknemmelighed, at denne julehilsen skrives. Det giver en god fornemmelse, at der stadig er plads i hierarkiet, når det gælder såvel drift som salg af campingpladser. Det har været særdeles spændende at følge branchens udvikling.
Camping er utrolig mange ting. Det spænder sig fra Glamping til hytter i trætoppe. Den almindelige form er dog stadig telte og campingvogne. Noget der giver udfordringer, er autocamperne, der for mange ønsker at raste, for at undgå campingpladserne. Ordet raste har meget elastik i forhold til det at campere. Det er mit oprigtige ønske, om autocamperne og campingpladserne kunne finde hinanden, i en fælles forståelse for hinandens behov.
Noget andet er antallet af campingpladser. Vi har allerede set, at omkring 75 campingpladser er blevet nedlagt. Tager vi udgangspunkt i den indtjening, nogle af de mindre campingpladser giver, er der sjældent den store driftsherreløn. Når udgifterne, renter og afdrag er betalt, er der ikke meget tilbage. Dette betyder, at et salg, som campingplads, ikke vil kaste meget af sig. Derfor bør det overvejes om et salg som liebhaverejendom, er værd at overveje.
Vi er blevet bedt om, sammen med Dansk Natur Turisme, at finde velegnede campingpladser der kan omdannes til Resorter. Resorter er en udvikling mod flere overnatningsmuligheder samtidig med, at stedet tilføres flere aktiviteter. Dansk Natur Turisme finder investorerne til projekterne. Det er så vores opgave at finde velegnede campingpladser.
Også i år har vi været aktive indenfor salg af campingpladser. Grønninghoved Strand Camping, Boeslunde Camping, Nystrup Camping Klitmøller og Gl. Ålbo Camping har skiftet ejer. Vi takker for tilliden og ønsker såvel sælger som køber en god fremtid.
Vores konsulent, Alice Pico Andersen, er still going strong. Vi har lovet hinanden, at vi bliver ved så længe vi synes, at vi kan gøre en forskel og finder det berigende. Vi er ikke til de mange opgaver men deltager gerne såfremt løsningen er indenfor rækkevidde.
Samtidig med salg og vurdering af campingpladser er der også plads til den daglige drift af Virksund Camping. Her hvor det hele startede i 1978. Campingpladsen er beliggende ved Limfjorden, i et tidligere fiskersamfund. Nu feriested med over 400 sommerhuse, lystbådehavn og campingplads foruden nogle få helårsboliger.
Den daglige kontakt med campisterne giver nogle tankevækkende oplevelser. Bl.a. det er interessant, at især vores mange fastliggere giver udtryk for stor tilfredshed med vores pladspleje. At vores faciliteter er af ældre dato, har ikke den store betydning, bare de er rene. I denne corona tid, hvor der er blevet rengjort og afsprittet flere gange, dagligt, har også stor betydning. Mig bekendt, er der ingen danske campingpladser der er blevet tvangslukket grundet covi19. Mon ikke vi skylder hinanden en stor tak herfor.
Salg af campingplads.
For mange campingpladsejere er et salg samtidig deres opsparing til pensionen. Derfor er det vigtigt, at campingpladsen repræsenterer den størst mulige værdi ved et salg. Siden finanskrisen i 2009 har den største del af værdisætningen bestået af de regnskabsmæssige resultater. Pladsen kan ikke koste mere end den kan forrente, samtidig med, at der også skal være en løn til indehaveren.
Gode resultater kræver et godt købmandskab samt velplejede faciliteter og arealer. Det er også vigtigt at have i mente, at campisterne har et bredt valg af muligheder, når det gælder overnatninger. Svarer opholdet til deres forventninger er der chance for at se dem igen. Er det modsatte tilfældet, giver resultatet sig selv, men hvad værre er, er det ikke er den bedste ambassadør, for campingpladsen, der er kørt videre. Prøv bare at se på Trustpilot.
Et salg skal planlægges i mange detaljer. Store og dyre investeringer, de sidste 2 – 3 år, før et salg, er ikke hensigtsmæssigt. Dels belaster det regnskabet og dels vil den forventede indtjening ikke være opnået. Brug i stedet kræfterne på, at pleje det eksisterende. Nymalede bygninger, pænt klippede hække, mindst muligt ukrudt og muldvarpeskud samt en pæn indkørsel gør en stor forskel.
Regnskabet skal finkæmmes for unødige udgifter. Det er dog vigtigt at have for øje, at det er de sidste 3 års regnskaber der indikerer salgsprisen. For at undgå de skattemæssige konsekvenser, at et godt regnskabsår, bruger mange muligheden for at straks afskrive. Dette sker ved at kontere udgiften som vedligehold og ikke aktivere det som en forbedring. Ved at gøre det modsatte forbedres driftsresultatet og dermed muligheden for en bedre salgspris.
For at øge interessen for din campingplads er det nødvendigt med en strategi for markedsføringen. I mange år har det været de trykte medier der viste vejen. Dette er efterhånden ændres sig til de sociale medier. Hjemmesider, Facebook, Google, SEO, Online booking, you name it. For nogle er dette en jungle som stadig er ukendt område. Her er dog masser af hjælp at hente. Mange virksomheder har specialiseret sig, og der findes dygtige mennesker der er klar til at hjælpe.
Når tiden nærmer sig et salg skal der beregnes en rimelig salgsperiode. Denne periode kan være mellem 3 måneder og 3 år. Sådan sat lidt på spidsen. Det bedste er selvfølgeligt 3 måneder. Sælger er måske lidt mættet og vil gerne sælge, så hurtig som muligt. I salgsperioden sker der heller ikke de store investeringer, hvilket ikke er gavnligt for pladsen. De der er interesseret i campingpladser, vil også, indenfor 3 måneder, have set salgsemnet. Er det ikke sket er salg kan der være flere årsager. De to hovedsagelige årsager er, at der p.t. ikke er nogen interesserede til pladsen. Den anden er, at de der kunne finde den interessant mener, at den er for dyrt. Findes den for dyrt og liggetiden bliver for lang, går den ”salgskold”. Dette betyder, at den bliver svært at sælge. Først når den rette køber forefindes eller prisen nedsættes væsentligt, vil pladsen have interesse. Derfor er det vigtigt, at der sættes en skarp pris fra starten. Ellers koster det.
For mange campingpladsejere er et salg samtidig deres opsparing til pensionen. Derfor er det vigtigt, at campingpladsen repræsenterer den størst mulige værdi ved et salg. Siden finanskrisen i 2009 har den største del af værdisætningen bestået af de regnskabsmæssige resultater. Pladsen kan ikke koste mere end den kan forrente, samtidig med, at der også skal være en løn til indehaveren.
Gode resultater kræver et godt købmandskab samt velplejede faciliteter og arealer. Det er også vigtigt at have i mente, at campisterne har et bredt valg af muligheder, når det gælder overnatninger. Svarer opholdet til deres forventninger er der chance for at se dem igen. Er det modsatte tilfældet, giver resultatet sig selv, men hvad værre er, er det ikke er den bedste ambassadør, for campingpladsen, der er kørt videre. Prøv bare at se på Trustpilot.
Et salg skal planlægges i mange detaljer. Store og dyre investeringer, de sidste 2 – 3 år, før et salg, er ikke hensigtsmæssigt. Dels belaster det regnskabet og dels vil den forventede indtjening ikke være opnået. Brug i stedet kræfterne på, at pleje det eksisterende. Nymalede bygninger, pænt klippede hække, mindst muligt ukrudt og muldvarpeskud samt en pæn indkørsel gør en stor forskel.
Regnskabet skal finkæmmes for unødige udgifter. Det er dog vigtigt at have for øje, at det er de sidste 3 års regnskaber der indikerer salgsprisen. For at undgå de skattemæssige konsekvenser, at et godt regnskabsår, bruger mange muligheden for at straks afskrive. Dette sker ved at kontere udgiften som vedligehold og ikke aktivere det som en forbedring. Ved at gøre det modsatte forbedres driftsresultatet og dermed muligheden for en bedre salgspris.
For at øge interessen for din campingplads er det nødvendigt med en strategi for markedsføringen. I mange år har det været de trykte medier der viste vejen. Dette er efterhånden ændres sig til de sociale medier. Hjemmesider, Facebook, Google, SEO, Online booking, you name it. For nogle er dette en jungle som stadig er ukendt område. Her er dog masser af hjælp at hente. Mange virksomheder har specialiseret sig, og der findes dygtige mennesker der er klar til at hjælpe.
Når tiden nærmer sig et salg skal der beregnes en rimelig salgsperiode. Denne periode kan være mellem 3 måneder og 3 år. Sådan sat lidt på spidsen. Det bedste er selvfølgeligt 3 måneder. Sælger er måske lidt mættet og vil gerne sælge, så hurtig som muligt. I salgsperioden sker der heller ikke de store investeringer, hvilket ikke er gavnligt for pladsen. De der er interesseret i campingpladser, vil også, indenfor 3 måneder, have set salgsemnet. Er det ikke sket er salg kan der være flere årsager. De to hovedsagelige årsager er, at der p.t. ikke er nogen interesserede til pladsen. Den anden er, at de der kunne finde den interessant mener, at den er for dyrt. Findes den for dyrt og liggetiden bliver for lang, går den ”salgskold”. Dette betyder, at den bliver svært at sælge. Først når den rette køber forefindes eller prisen nedsættes væsentligt, vil pladsen have interesse. Derfor er det vigtigt, at der sættes en skarp pris fra starten. Ellers koster det.
Travl efterår.
Alice og jeg har haft travl med at sælge campingpladser, her i begyndelsen af efteråret.
Det ser ud til, at det lykkedes med 4 pladser, hvilket er stort i forhold til de campingpladser vi har til salg.
Efter mange år i branchen, har vi valgt kun, at sælge levebrødspladser. Altså pladser der giver den nødvendige årlige indkomst. Dette bevirker selvfølgeligt at antallet af salgsemner reduceres.
Nu er vi så begyndt at se på nye salgsemner der senere kan ses på vores hjemmeside. Det eneste sted vi annoncerer.
Kontant os venligst på tlf. 20227737 eller se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk såfremt du er interesseret i en ny tilværelse.
Alice og jeg har haft travl med at sælge campingpladser, her i begyndelsen af efteråret.
Det ser ud til, at det lykkedes med 4 pladser, hvilket er stort i forhold til de campingpladser vi har til salg.
Efter mange år i branchen, har vi valgt kun, at sælge levebrødspladser. Altså pladser der giver den nødvendige årlige indkomst. Dette bevirker selvfølgeligt at antallet af salgsemner reduceres.
Nu er vi så begyndt at se på nye salgsemner der senere kan ses på vores hjemmeside. Det eneste sted vi annoncerer.
Kontant os venligst på tlf. 20227737 eller se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk såfremt du er interesseret i en ny tilværelse.
Custom Research 42 GmbH har undersøgt hvorfor camping blev valgt som ferieform denne sommer. Samtidig med, at der er registreret 26,5 % flere autocampere og campingvogne i Europa end i 2019.
13% af dem der holdt ferie, valgte camping. Pakketure og cruise var de store taber med en nedgang på henholdsvis 69 og 42%. Dette var der mange gode grunde til. Nogle ønskede ikke at flyve grundet smittefaren. Andre var bekymret for, at de ikke kunne rejse hjem på det tidspunkt der var planlagt. Karantæne, smittefare m.m. var hovedårsagen.
Ifølge undersøgelsen var de vigtigste grunde til at vælge camping, at der kunne rejses til forskellige steder, uafhængighed og naturen. Nogle valgte også camping for at prøve noget nyt samt afstresse fra en fortravlet hverdag. Det gode er, at 43% af de adspurgte gerne vil fortsætte ferieformen.
Rejsemålene var også påvirket af pandemien. Lysten til at være nærmere hjemmet var klart en faktor.
13% af dem der holdt ferie, valgte camping. Pakketure og cruise var de store taber med en nedgang på henholdsvis 69 og 42%. Dette var der mange gode grunde til. Nogle ønskede ikke at flyve grundet smittefaren. Andre var bekymret for, at de ikke kunne rejse hjem på det tidspunkt der var planlagt. Karantæne, smittefare m.m. var hovedårsagen.
Ifølge undersøgelsen var de vigtigste grunde til at vælge camping, at der kunne rejses til forskellige steder, uafhængighed og naturen. Nogle valgte også camping for at prøve noget nyt samt afstresse fra en fortravlet hverdag. Det gode er, at 43% af de adspurgte gerne vil fortsætte ferieformen.
Rejsemålene var også påvirket af pandemien. Lysten til at være nærmere hjemmet var klart en faktor.
Køb af campingplads.
Vi har indtil flere campingpladser til salg. Samtlige pladser er levebrødspladser. Det vil sige, pladser der give den nødvendige årsindkomst så det ikke er nødvendigt med ekstra arbejde. Kontakt os på tlf. 20 22 77 37 eller udfyld oplysningsskemaet på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk
Vi har indtil flere campingpladser til salg. Samtlige pladser er levebrødspladser. Det vil sige, pladser der give den nødvendige årsindkomst så det ikke er nødvendigt med ekstra arbejde. Kontakt os på tlf. 20 22 77 37 eller udfyld oplysningsskemaet på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk
Hvordan bliver fremtiden i relation til camping.
Væksten indenfor camping er så afgjort hos autocamperne. Salget af autocampere er næsten dobbelt så stort som salget af campingvogne, når det gælder Europa. Campingvogn salget tegner sig for ca. 75.000 vogne om året, i Europa, hvorimod autocamperne har nået et salgstal på omkring 115.000.
Samtidig med er antallet af overnatninger, for autocampernes vedkommende, på en gennemsnit af 63 nætter for danske brugere af autocampere. Skal campingvognene op på dette antal taler vi om fastligger.
Autocamperne benytter sjældent campingpladserne. Deres foretrukne overnatningssteder er lystbådehavne, parkeringspladser, autocamperpladser og kun i 30 % campingpladser.
Grundet væksten indenfor autocamperne begynder Kommunerne at reducere overnatningsmulighederne på parkeringspladser m.m. hvor det bliver forbudt at overnatte i camperne, fra kl. 22 til 06. Samtidig med vil der blive opsat camping forbudt skilte op, i naturen, hvor autocamperne iøjeblikket finder muligheder for at overnatte.
Alt dette betyder, at der vil blive større pres på lystbådehavne og autocamperpladser, hvoraf der endnu ikke findes så mange. Nu kunne det så tænkes, at antallet af autocamperpladser vil eksplodere men det kræver en tilladelse i relation til campingregulativet. Dertil vil det være næsen umuligt at få en fornuftig finansiering.
En meget mere nærliggende mulighed vil være, at nogle af campingpladserne vil etablere områder specielt velegnet til autocampere. Der er såmænd kun tale om befæstede plane arealer med muligheden for tilkobling af strøm. Tømningsfaciliter til spildevand samt vandpåfyldning findes allerede.
Det der er jokeren er betalingen. Autocamperne har ikke brug for de mange aktiviteter som mange campingpladser tilbyder. De ønsker kun et ophold på omkring 12 -14 timer før de igen søger landevejen. Betalingsmæssigt er ønsker en pris på kr. 100 – 150 pr. ophold. Dette i en tid hvor campingpladserne beregner sig omkring det dobbelte i højsæsonen.
Såfremt resultatet kunne blive en højere belægning på campingpladserne, må det være muligt at finde løsninger. Flyselskaberne har haft en voldsom vækst siden de ændrede prispolitik. Måske kunne dette også lykkedes for campingpladserne.
Væksten indenfor camping er så afgjort hos autocamperne. Salget af autocampere er næsten dobbelt så stort som salget af campingvogne, når det gælder Europa. Campingvogn salget tegner sig for ca. 75.000 vogne om året, i Europa, hvorimod autocamperne har nået et salgstal på omkring 115.000.
Samtidig med er antallet af overnatninger, for autocampernes vedkommende, på en gennemsnit af 63 nætter for danske brugere af autocampere. Skal campingvognene op på dette antal taler vi om fastligger.
Autocamperne benytter sjældent campingpladserne. Deres foretrukne overnatningssteder er lystbådehavne, parkeringspladser, autocamperpladser og kun i 30 % campingpladser.
Grundet væksten indenfor autocamperne begynder Kommunerne at reducere overnatningsmulighederne på parkeringspladser m.m. hvor det bliver forbudt at overnatte i camperne, fra kl. 22 til 06. Samtidig med vil der blive opsat camping forbudt skilte op, i naturen, hvor autocamperne iøjeblikket finder muligheder for at overnatte.
Alt dette betyder, at der vil blive større pres på lystbådehavne og autocamperpladser, hvoraf der endnu ikke findes så mange. Nu kunne det så tænkes, at antallet af autocamperpladser vil eksplodere men det kræver en tilladelse i relation til campingregulativet. Dertil vil det være næsen umuligt at få en fornuftig finansiering.
En meget mere nærliggende mulighed vil være, at nogle af campingpladserne vil etablere områder specielt velegnet til autocampere. Der er såmænd kun tale om befæstede plane arealer med muligheden for tilkobling af strøm. Tømningsfaciliter til spildevand samt vandpåfyldning findes allerede.
Det der er jokeren er betalingen. Autocamperne har ikke brug for de mange aktiviteter som mange campingpladser tilbyder. De ønsker kun et ophold på omkring 12 -14 timer før de igen søger landevejen. Betalingsmæssigt er ønsker en pris på kr. 100 – 150 pr. ophold. Dette i en tid hvor campingpladserne beregner sig omkring det dobbelte i højsæsonen.
Såfremt resultatet kunne blive en højere belægning på campingpladserne, må det være muligt at finde løsninger. Flyselskaberne har haft en voldsom vækst siden de ændrede prispolitik. Måske kunne dette også lykkedes for campingpladserne.
Salget af autocampere sætter nye rekorder i Norge og Sverige. Juni måned viste især stor fremgang. I Norge blev solgt 700 nye autocampere samt 2275 brugte. Sverige fulgte efter med 656 biler i samme måned.
Det skal erkendes, at salget indtil juni måned ikke havde samme styrke som 2019. Alligevel er salget et tydelige bevis på, at ferieformen er yderst populær, også i denne del af Skandinavien.
Det er især aldersgruppen over 50 år der ynder brugen af autocampere. Mange af dem har over 60 overnatninger om året. Det er også sjældent, at de, flere dage i træk, overnatter samme sted. De er nomader og bruger næsen 30 % af deres daglige forbrug på brændstof.
De danske autocampere holder meget af at udforske Danmark eller Tyskland. De søger gerne mod byerne med flere indkøbsmuligheder. Derudover er det naturen samt besøg hos venner og familie foruden attraktioner og seværdigheder. De søger også ligestillede og mange mødes på forskellige træf rundt i landet.
Med over 2 millioner autocampere i Europa er de efterhånden en stor skare der nyder deres otium som autocampister.
Det skal erkendes, at salget indtil juni måned ikke havde samme styrke som 2019. Alligevel er salget et tydelige bevis på, at ferieformen er yderst populær, også i denne del af Skandinavien.
Det er især aldersgruppen over 50 år der ynder brugen af autocampere. Mange af dem har over 60 overnatninger om året. Det er også sjældent, at de, flere dage i træk, overnatter samme sted. De er nomader og bruger næsen 30 % af deres daglige forbrug på brændstof.
De danske autocampere holder meget af at udforske Danmark eller Tyskland. De søger gerne mod byerne med flere indkøbsmuligheder. Derudover er det naturen samt besøg hos venner og familie foruden attraktioner og seværdigheder. De søger også ligestillede og mange mødes på forskellige træf rundt i landet.
Med over 2 millioner autocampere i Europa er de efterhånden en stor skare der nyder deres otium som autocampister.
Efter at have fuldt campingbranchen gennem 40 år er udviklingen særdeles tydeligt. Fra telte, med halm som bunddække til autocampere, med alt hvad hjertet begærer i udstyr. Fattigmandens ferie er erstattet af livsstil. Samtidig med, er de sparsomme sanitære faciliteter på campingpladserne ændres til små feriecenter med alt hvad gæsterne måtte ønske sig.
Det der er kommet bag på det fleste campingpladsejere, er den store stigning af autocampere, især indenfor de seneste år. Indtil for ganske få år siden var salget af campingvogne og autocampere ca. af samme antal, omkring 70.000 i Europa. Nu er antallet for campingvogne faldet til ca. 60.000 hvorimod autocamperne er steget til over 100.000. En trend som sikkert vil fortsætte og som alle campingpladsejere må forholde sig til.
Desværre har dialogen mellem autocamperne og pladsejerne været noget anspændt. For at pladsejerne kan få økonomi, i virksomheden, stilles der krav til såvel indtjeningen som udgifterne. Samtidig argumentere autocamperne med, at de ikke behøver de mange aktiviteter og faciliteter, som pladserne stiller til rådighed, og at de sjældent gør ophold på mere end 12 - 14 timer, før de igen kører videre. Med disse argumenter er autocamperne af den opfattelse, at overnatningspriserne er for dyre. En halvering af prisen er deres udgangspunkt.
Såfremt pladserne skal halvere deres indtægt overfor autocamperne for samtidig, at fastholder priserne overfor de andre overnatningsformer, vil der opstå et stort problem, der kaldes forskelsbehandling og manglende indtjening. Et problem der SKAL løses og som bliver større år for år.
Som ejer af Virksund Camping løste vi problemet i 2016, idet vi indførte timebetaling. Det vil sige, at alle, uanset boform betaler for de timer opholdet varer. Svarende til betalingsformen som parkeringspladser anvender. Varen er rendyrket og indebærer ikke betaling for varmt vand til bruser, påfyldning af vand, strøm ectr. Dette betales særskilt. Grundet denne betalingsform har vi efterhånden flere gæster i autocampere end campingvogne. Det vil sige, at vi vækster sammen med antallet af autocampere.
Flyselskaberne har indført noget tilsvarende idet der betales ekstra for mad, baggage ectr. Noget der tidligere var indbefattet i prisen. Samtidig er antallet af flyrejser steget markant, bortset fra denne tid hvor coronaen har sat alt i stå, men lur mig om ikke rejselysten kommer voldsomt tilbage.
Skal vi igen skabe vækst indenfor camping er tiden til produktudvikling hvor samtlige gæsters behov bliver tilgodeset. Dette kunne være overnatninger i hytter, mobilhomes hvor redte senge og fremstilling af morgenmad. Dette til erstatning for de der bruger hotelovernatninger. Vi ser også produkter der er målrettet mod interessegrupper. For den kreative campingpladsejer er der stadig mange muligheder i en spændende fremtid.
Det der er kommet bag på det fleste campingpladsejere, er den store stigning af autocampere, især indenfor de seneste år. Indtil for ganske få år siden var salget af campingvogne og autocampere ca. af samme antal, omkring 70.000 i Europa. Nu er antallet for campingvogne faldet til ca. 60.000 hvorimod autocamperne er steget til over 100.000. En trend som sikkert vil fortsætte og som alle campingpladsejere må forholde sig til.
Desværre har dialogen mellem autocamperne og pladsejerne været noget anspændt. For at pladsejerne kan få økonomi, i virksomheden, stilles der krav til såvel indtjeningen som udgifterne. Samtidig argumentere autocamperne med, at de ikke behøver de mange aktiviteter og faciliteter, som pladserne stiller til rådighed, og at de sjældent gør ophold på mere end 12 - 14 timer, før de igen kører videre. Med disse argumenter er autocamperne af den opfattelse, at overnatningspriserne er for dyre. En halvering af prisen er deres udgangspunkt.
Såfremt pladserne skal halvere deres indtægt overfor autocamperne for samtidig, at fastholder priserne overfor de andre overnatningsformer, vil der opstå et stort problem, der kaldes forskelsbehandling og manglende indtjening. Et problem der SKAL løses og som bliver større år for år.
Som ejer af Virksund Camping løste vi problemet i 2016, idet vi indførte timebetaling. Det vil sige, at alle, uanset boform betaler for de timer opholdet varer. Svarende til betalingsformen som parkeringspladser anvender. Varen er rendyrket og indebærer ikke betaling for varmt vand til bruser, påfyldning af vand, strøm ectr. Dette betales særskilt. Grundet denne betalingsform har vi efterhånden flere gæster i autocampere end campingvogne. Det vil sige, at vi vækster sammen med antallet af autocampere.
Flyselskaberne har indført noget tilsvarende idet der betales ekstra for mad, baggage ectr. Noget der tidligere var indbefattet i prisen. Samtidig er antallet af flyrejser steget markant, bortset fra denne tid hvor coronaen har sat alt i stå, men lur mig om ikke rejselysten kommer voldsomt tilbage.
Skal vi igen skabe vækst indenfor camping er tiden til produktudvikling hvor samtlige gæsters behov bliver tilgodeset. Dette kunne være overnatninger i hytter, mobilhomes hvor redte senge og fremstilling af morgenmad. Dette til erstatning for de der bruger hotelovernatninger. Vi ser også produkter der er målrettet mod interessegrupper. For den kreative campingpladsejer er der stadig mange muligheder i en spændende fremtid.
Tiden efter Corona.
Der er ingenting der varer evigt ej heller Corona. Derfor er tiden til, at overveje hvilke tiltag der kan gøres for at øge interessen for camping, når vi forhåbentligt når hertil, inden sommerferien.
Det er oplagt er markedsføre sig mod danskerne, som ikke har den store lyst til at søge udenlandsk. Find det kundesegment (kundegruppe) din campingplads er god til at servicere. Det kan være børnefamilier eller de modne campister, lystfiskere ectr. Måske har du en lille café der kan tilbyde noget lækkert, enten som takeaway eller som ”spise her”. Mulighederne er mangeartede, så længe lysten til at drive værket er til stede. Tænk kreativt.
Det er et lyspunkt, at mange fastliggere har fundet deres pladser. Hos dem er der stor tiltro til, at såvel gæsterne som pladserne kan klare opgaven m.h.t. afstand, rengøring m.m. Selvfølgeligt er der en del, især ældre, der afventer mere varme i vejret samt stabilitet, med efterfølgende nedgang i antallet af smittede. Når vi ser antallet af døde i Danmark som i skrivende stund er 260 personer, er dette ikke alarmerende. Dette indebærer, at vi må forvente, at der snarest lettes på restriktionerne. Derfor planlæg nu.
Benyt ventetiden, til at produktudvikle med nye tiltag samt bidrage med små positive bidrag, på f.eks. facebook, der fortæller om det gode liv vi alle er en del af.
Der er ingenting der varer evigt ej heller Corona. Derfor er tiden til, at overveje hvilke tiltag der kan gøres for at øge interessen for camping, når vi forhåbentligt når hertil, inden sommerferien.
Det er oplagt er markedsføre sig mod danskerne, som ikke har den store lyst til at søge udenlandsk. Find det kundesegment (kundegruppe) din campingplads er god til at servicere. Det kan være børnefamilier eller de modne campister, lystfiskere ectr. Måske har du en lille café der kan tilbyde noget lækkert, enten som takeaway eller som ”spise her”. Mulighederne er mangeartede, så længe lysten til at drive værket er til stede. Tænk kreativt.
Det er et lyspunkt, at mange fastliggere har fundet deres pladser. Hos dem er der stor tiltro til, at såvel gæsterne som pladserne kan klare opgaven m.h.t. afstand, rengøring m.m. Selvfølgeligt er der en del, især ældre, der afventer mere varme i vejret samt stabilitet, med efterfølgende nedgang i antallet af smittede. Når vi ser antallet af døde i Danmark som i skrivende stund er 260 personer, er dette ikke alarmerende. Dette indebærer, at vi må forvente, at der snarest lettes på restriktionerne. Derfor planlæg nu.
Benyt ventetiden, til at produktudvikle med nye tiltag samt bidrage med små positive bidrag, på f.eks. facebook, der fortæller om det gode liv vi alle er en del af.
Vi starter den 27. marts.
En del campingpladser meddeler nu, at de udsætter sæsonstarten. Dette skyldes selvfølgeligt situationen omkring coronavirusen.
På Virksund Camping fastholder vi opstarten, men har aflyst arrangementerne som standerhejsning m.m. Ud fra, at campisterne kommer med egne bomuligheder og faciliteterne vil blive rengjort og afsprittet flere gange dagligt, vil faren ikke være større end når der handles.
De mange der ikke er på arbejde eller som begrænser der ture, fra hjemmet, til mindst muligt, vil efterhånden blive kraftig påvirket af situationen. En campingtur med socialt samvær og passende afstand til de andre, må virke stimulerende i situationen.
Vi glæder os til at begynde den nye sæson.
En del campingpladser meddeler nu, at de udsætter sæsonstarten. Dette skyldes selvfølgeligt situationen omkring coronavirusen.
På Virksund Camping fastholder vi opstarten, men har aflyst arrangementerne som standerhejsning m.m. Ud fra, at campisterne kommer med egne bomuligheder og faciliteterne vil blive rengjort og afsprittet flere gange dagligt, vil faren ikke være større end når der handles.
De mange der ikke er på arbejde eller som begrænser der ture, fra hjemmet, til mindst muligt, vil efterhånden blive kraftig påvirket af situationen. En campingtur med socialt samvær og passende afstand til de andre, må virke stimulerende i situationen.
Vi glæder os til at begynde den nye sæson.
Coronavirus.
Mange overnatningssteder modtager I øjeblikket mange afbestillinger. Det er især virksomheder der afholder fester og kurser, der er ramt. Det vil sige forsamlinger af en større mængde.
Det er sikkert, at landets campingpladser følger udviklingen nøje og de vil alle følge de statslige udmeldinger. Pladserne vil foretage ekstra rengøringsmæssige foranstaltninger og have håndsprit i receptionen samt øvrige fællesarealer.
Arrangementer på pladserne, det være sig standerhejsning, fester eller aktiviteter, med større forsamlinger vil sikkert blive aflyst. Den enkelte campist vil være sociale i mindre grupper hvorfor der ikke burde være den store risiko ved at campere.
Regeringen, med statsminister Mette Frederiksen, i spidsen, har vist vejen og vi skylder hinanden at være ekstra påpasseligt.
God campingsæson.
Mange overnatningssteder modtager I øjeblikket mange afbestillinger. Det er især virksomheder der afholder fester og kurser, der er ramt. Det vil sige forsamlinger af en større mængde.
Det er sikkert, at landets campingpladser følger udviklingen nøje og de vil alle følge de statslige udmeldinger. Pladserne vil foretage ekstra rengøringsmæssige foranstaltninger og have håndsprit i receptionen samt øvrige fællesarealer.
Arrangementer på pladserne, det være sig standerhejsning, fester eller aktiviteter, med større forsamlinger vil sikkert blive aflyst. Den enkelte campist vil være sociale i mindre grupper hvorfor der ikke burde være den store risiko ved at campere.
Regeringen, med statsminister Mette Frederiksen, i spidsen, har vist vejen og vi skylder hinanden at være ekstra påpasseligt.
God campingsæson.
Hans Korsgaard – Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard ApS
Mange klarer deres opsparing ved at investere i bl.a. aktier eller de mere forsigtige, obligationer. For aktiernes vedkommende har vi netop oplevet endnu én nedtur. Obligationerne giver i bedste fald en forrentning på 1-2%. Det er også helt galt med penge i banken. Her koster det.
Er det så fast ejendom der kunne være interessant? Måske udlejningsejendomme med flere lejemål? Her er det lejeloven eller boligreguleringsloven der er gældende. Der er således loft over huslejeberegningen og dermed afkastet.
Vi har siden 1978 beskæftiget os med campingpladser og må erkende, at dette er blevet vores skæbne. Vi har i over 40 år haft med en branche der består af glade værter samt gæster der værdisætter oplevelserne. Samtidig med, har ejerne haft en årlig opsparing der kan være med til at supplere pensionen.
Det har været os en stor glæde, at se køberne stortrives med driften samtidig med, at de familiemæssigt har et fællesskab der styrker sammenholdet. De fleste gæster har valgt camping som livsform for bl.a., at nyde den omkringliggende natur, kontakten med de andre gæster samt pladsernes forskellige aktiviteter.
Ønsker du at vide mere omkring køb og drift af campingpladser kan vi anbefale dig at se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk hvor vi bla. beskriver dette emne under fanen ”Mange går med en drøm”.
Er det så fast ejendom der kunne være interessant? Måske udlejningsejendomme med flere lejemål? Her er det lejeloven eller boligreguleringsloven der er gældende. Der er således loft over huslejeberegningen og dermed afkastet.
Vi har siden 1978 beskæftiget os med campingpladser og må erkende, at dette er blevet vores skæbne. Vi har i over 40 år haft med en branche der består af glade værter samt gæster der værdisætter oplevelserne. Samtidig med, har ejerne haft en årlig opsparing der kan være med til at supplere pensionen.
Det har været os en stor glæde, at se køberne stortrives med driften samtidig med, at de familiemæssigt har et fællesskab der styrker sammenholdet. De fleste gæster har valgt camping som livsform for bl.a., at nyde den omkringliggende natur, kontakten med de andre gæster samt pladsernes forskellige aktiviteter.
Ønsker du at vide mere omkring køb og drift af campingpladser kan vi anbefale dig at se vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk hvor vi bla. beskriver dette emne under fanen ”Mange går med en drøm”.
.Forrentning af din egenkapital.
Mange af dem med lidt på kistebunden, oplever en negativ forrentning hos bankerne. Surt tjente penge koster, såfremt der opspares til alderdommen eller andet. Noget af en kovending siden 80érne, hvor det kostede over 20 % af låne penge hos f.eks. kreditforeningerne og bankerne.
Hverdagen er gerne fortravlet, hvor der kræves en husstandsindtægt på over Kr. 600.000, for at klare de daglige udgifter. Dette efterlader familier med en økonomi som det offentlige, hvor 90 % af indtægterne er øremærket til faste udgifter. Er dette nu sundt eller hvad? Nej, men hvad er alternativerne vil mange mene?
Jeg vil prøve, at komme med et alternativ som jeg gennem 40 år har nærstuderet og afprøvet. Køb og drift af en campingplads. De to hjørnesten er trivsel og økonomi.
Trivslen er i højsæde, såfremt lysten til at servicere samt skabe en tilværelse, hvor det familiemæssige har en stor indflydelse. Campingpladsens travleste periode er industriferien, hvor 60 – 70 % af den turistmæssige omsætning sker. Det vil sige, at ud fra en åbningsperiode på 26 uger er der kun 3 uger med stor travlhed. I mange af ugerne, er der faktisk kun gæster i weekenderne. Dette giver tid til mange andre opgaver, som driften af campingpladsen kræver. Alligevel er det tid til en hyggesnak med gæsterne og sin egen familie.
Tilværelsen er harmonisk og vanedannende.
Økonomien er sammensat på en hel anden måde, end hos almindelige lønmodtager. Lønmodtagernes indtægt er til fuld beskatning, bortset fra en mindre del, benævnt som personfradrag. Dette indebærer, at den familiemæssige indkomst er stor, for at dække de nødvendige udgifter til bolig, bil, el, vand, varme, madvarer m.m.
Som campingpladsejer dækkes ovennævnte udgifter af pladsens drift. Herefter ansættes en skattemæssig værdi af udgifterne. Der er dog stor forskel på, om udgifterne skal betales af et beløb, hvorfra der er trukket skat eller der skal betales skat af en værdi, som er betalt over driften. Såfremt vi skønner, at familieindkomsten skal være minimum kr. 600.000 for at dække udgifterne, vil vi se, at campingpladsejeren kun hæver kr. 300.000 for at dække de samme udgifter. Samtidig med, har pladsejeren en opsparing i form af afdrag på pladsens lån, som gerne har en løbetid mellem 10 – 20 år.
Forrentning af sin kapital. Efter finanskrisen i 2009, er priserne på campingpladser blevet beregnet efter helt klare principper. Der er taget meget større hensyn til indtjeningen, dog stadig ud fra beskaffenheden af faciliteterne. Dette sker via a en kapitaliseringsfaktor som er varierende. Det vil sige, at den højeste faktor bruges når pladsen som helhed giver det bedste indtryk. Som ved alt andet salg af fastejendom, er det ejendomsmægleren der kender værdinormerne.
Hvilken forretning kan opnås? Vi ser i øjeblikket campingpladser, der sælges ud fra en forrentning på omkring 10 % af investeringen. Hertil kommer de værdistigninger som fast ejendom generer over tid. Der er dog store krav til egenkapitalen. Dette krav er gerne omkring 30 % af købsprisen. Det er derfor forbeholdt køber med den nødvendige egenfinansiering der kan løfte opgaven.
Konklusion. En forrentning på 10 % af egenkapital samt en indtjening på omkring kr. 500.000, samtidig med, at tilværelsen skaber plads til en harmonisk trivsel med familien i højsædet, er vel noget som de fleste kunne ønske sig.
Mange af dem med lidt på kistebunden, oplever en negativ forrentning hos bankerne. Surt tjente penge koster, såfremt der opspares til alderdommen eller andet. Noget af en kovending siden 80érne, hvor det kostede over 20 % af låne penge hos f.eks. kreditforeningerne og bankerne.
Hverdagen er gerne fortravlet, hvor der kræves en husstandsindtægt på over Kr. 600.000, for at klare de daglige udgifter. Dette efterlader familier med en økonomi som det offentlige, hvor 90 % af indtægterne er øremærket til faste udgifter. Er dette nu sundt eller hvad? Nej, men hvad er alternativerne vil mange mene?
Jeg vil prøve, at komme med et alternativ som jeg gennem 40 år har nærstuderet og afprøvet. Køb og drift af en campingplads. De to hjørnesten er trivsel og økonomi.
Trivslen er i højsæde, såfremt lysten til at servicere samt skabe en tilværelse, hvor det familiemæssige har en stor indflydelse. Campingpladsens travleste periode er industriferien, hvor 60 – 70 % af den turistmæssige omsætning sker. Det vil sige, at ud fra en åbningsperiode på 26 uger er der kun 3 uger med stor travlhed. I mange af ugerne, er der faktisk kun gæster i weekenderne. Dette giver tid til mange andre opgaver, som driften af campingpladsen kræver. Alligevel er det tid til en hyggesnak med gæsterne og sin egen familie.
Tilværelsen er harmonisk og vanedannende.
Økonomien er sammensat på en hel anden måde, end hos almindelige lønmodtager. Lønmodtagernes indtægt er til fuld beskatning, bortset fra en mindre del, benævnt som personfradrag. Dette indebærer, at den familiemæssige indkomst er stor, for at dække de nødvendige udgifter til bolig, bil, el, vand, varme, madvarer m.m.
Som campingpladsejer dækkes ovennævnte udgifter af pladsens drift. Herefter ansættes en skattemæssig værdi af udgifterne. Der er dog stor forskel på, om udgifterne skal betales af et beløb, hvorfra der er trukket skat eller der skal betales skat af en værdi, som er betalt over driften. Såfremt vi skønner, at familieindkomsten skal være minimum kr. 600.000 for at dække udgifterne, vil vi se, at campingpladsejeren kun hæver kr. 300.000 for at dække de samme udgifter. Samtidig med, har pladsejeren en opsparing i form af afdrag på pladsens lån, som gerne har en løbetid mellem 10 – 20 år.
Forrentning af sin kapital. Efter finanskrisen i 2009, er priserne på campingpladser blevet beregnet efter helt klare principper. Der er taget meget større hensyn til indtjeningen, dog stadig ud fra beskaffenheden af faciliteterne. Dette sker via a en kapitaliseringsfaktor som er varierende. Det vil sige, at den højeste faktor bruges når pladsen som helhed giver det bedste indtryk. Som ved alt andet salg af fastejendom, er det ejendomsmægleren der kender værdinormerne.
Hvilken forretning kan opnås? Vi ser i øjeblikket campingpladser, der sælges ud fra en forrentning på omkring 10 % af investeringen. Hertil kommer de værdistigninger som fast ejendom generer over tid. Der er dog store krav til egenkapitalen. Dette krav er gerne omkring 30 % af købsprisen. Det er derfor forbeholdt køber med den nødvendige egenfinansiering der kan løfte opgaven.
Konklusion. En forrentning på 10 % af egenkapital samt en indtjening på omkring kr. 500.000, samtidig med, at tilværelsen skaber plads til en harmonisk trivsel med familien i højsædet, er vel noget som de fleste kunne ønske sig.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Aarhus Camping til salg.
Campingpladsen er beliggende i den nordlige udkant af Aarhus med busafstand til centrum. Alligevel er den midt i naturen. Helårsåbent campingplads med god indtjening. Nyere hovedbygning med information-butik og café. Flere servicebygninger. Hytter, campingvogne og telte til udlejning. Selvstændig privatbolig. Pris Kr. 13.000.000
Campingpladsen er beliggende i den nordlige udkant af Aarhus med busafstand til centrum. Alligevel er den midt i naturen. Helårsåbent campingplads med god indtjening. Nyere hovedbygning med information-butik og café. Flere servicebygninger. Hytter, campingvogne og telte til udlejning. Selvstændig privatbolig. Pris Kr. 13.000.000
2019.
2019 har været et specielt år for os. Siden 2009 (finanskrisen) har det været svært, at sælge campingpladser. Især finansieringen har været et problem.
Nu ser det ud til at lysne og det lykkedes faktisk at sælge 9 campingpladser her i 2019. Et resultat vi er særdeles stolte over. Vi har bl.a. været med til at sælge 4 af Naturstyrelsens pladser, Ærø Kommunes 2 campingpladser, Lolland Kommunes campingplads i Maribo. Vejlby Fed Strand Camping og Bork Havn Camping.
Vi har dog stadig spændende campingpladser på hylden til fornuftige priser.
Vi ønsker alle en rigtig glædelig jul samt godt nytår med tak for 2019.
2019 har været et specielt år for os. Siden 2009 (finanskrisen) har det været svært, at sælge campingpladser. Især finansieringen har været et problem.
Nu ser det ud til at lysne og det lykkedes faktisk at sælge 9 campingpladser her i 2019. Et resultat vi er særdeles stolte over. Vi har bl.a. været med til at sælge 4 af Naturstyrelsens pladser, Ærø Kommunes 2 campingpladser, Lolland Kommunes campingplads i Maribo. Vejlby Fed Strand Camping og Bork Havn Camping.
Vi har dog stadig spændende campingpladser på hylden til fornuftige priser.
Vi ønsker alle en rigtig glædelig jul samt godt nytår med tak for 2019.
Nye salgsemner.
Nu begynder de første salgsemner at komme til salg, efter afslutningen af sæsonen 2019.
Vores salgsemner er alle campingpladser der givet et levebrød. Vi har fravalgt de campingpladser der ikke økonomisk giver et afkast. Vi har ikke længere kunder til emnerne.
Indtil videre har vi sat tre af de nye emner på vores hjemmeside. De kan findes på forsiden af www.hanskorsgaard.dk.
Grundet sælgers ønsker er det ikke muligt at se hvilke campingpladser der er tale om. For at se salgsbeskrivelserne skal vi have kendskab til købernes egenkapital.
Vores erfaring er, at under forudsætning af, at køber selv har ca. 25 - 40 % af købsprisen kan en realkreditlån, på omkring 50% opnås. Den sidste del af finansiering kan måske ske via et banklån, såfremt Vækstfonden garantere for lånet. Modsat kan vi måske få sælger med på et sælgerpantebrev, svarende til ca. 10% af salgsprisen.
Nu begynder de første salgsemner at komme til salg, efter afslutningen af sæsonen 2019.
Vores salgsemner er alle campingpladser der givet et levebrød. Vi har fravalgt de campingpladser der ikke økonomisk giver et afkast. Vi har ikke længere kunder til emnerne.
Indtil videre har vi sat tre af de nye emner på vores hjemmeside. De kan findes på forsiden af www.hanskorsgaard.dk.
Grundet sælgers ønsker er det ikke muligt at se hvilke campingpladser der er tale om. For at se salgsbeskrivelserne skal vi have kendskab til købernes egenkapital.
Vores erfaring er, at under forudsætning af, at køber selv har ca. 25 - 40 % af købsprisen kan en realkreditlån, på omkring 50% opnås. Den sidste del af finansiering kan måske ske via et banklån, såfremt Vækstfonden garantere for lånet. Modsat kan vi måske få sælger med på et sælgerpantebrev, svarende til ca. 10% af salgsprisen.
Godt tidspunkt at købe campingplads.
De fleste campingpladser bliver handlet om efteråret. Salgspriserne er gerne justeret efter de sidste 3 års regnskaber. Er dette års overskud, væsentligt anderledes, skal der prismæssigt tages hensyn hertil, hvilket er betryggende for køber.
Tidspunktet gør, at der er tid til at udarbejde handlingsplan, budget samt forhandle med pengeudlåner omkring vilkår. Derudover skal der også¨gives tid til såvel revisor som advokatens bemærkninger.
Når handlen er endeligt, skal flytningen planlægges. Gerne et tidspunkt, der giver muligheden for at indrette boligen samt lære omgivelser at kende, inden campingpladsen skal åbne.
Ønskere du at købe campingplads bør du snarest undersøge markedet.
De fleste campingpladser bliver handlet om efteråret. Salgspriserne er gerne justeret efter de sidste 3 års regnskaber. Er dette års overskud, væsentligt anderledes, skal der prismæssigt tages hensyn hertil, hvilket er betryggende for køber.
Tidspunktet gør, at der er tid til at udarbejde handlingsplan, budget samt forhandle med pengeudlåner omkring vilkår. Derudover skal der også¨gives tid til såvel revisor som advokatens bemærkninger.
Når handlen er endeligt, skal flytningen planlægges. Gerne et tidspunkt, der giver muligheden for at indrette boligen samt lære omgivelser at kende, inden campingpladsen skal åbne.
Ønskere du at købe campingplads bør du snarest undersøge markedet.
6 pladser solgt på 3 måneder. I 0érne var det ikke ualmindeligt, at vi solgte over 20 campingpladser om året. Dette ophørte med finanskrisen i 2009. Siden er det blevet til 4-5 pladser om året. Ikke fordi interessen har været mindre, men fordi det har været umuligt, at få salget finansieret. Vi kan nu se, at det igen er muligt, at finansiere campingpladser. Nuvel, dette kræver en stor egenkapital med et minimum på 25-30%.
Salget af Naturstyrelsens pladser har også sat ekstra skub i salget. Nogle af køberne er investorer, der har en langsigtet strategi, hvor natur, miljø og klimaforandring er medtaget. Der er bl.a. en teori om, at syden bliver for varmt, hvorfor Danmark kan blive et mekka for turismen, i temperaturer der er menneskeligt.
Salget af Naturstyrelsens pladser har også sat ekstra skub i salget. Nogle af køberne er investorer, der har en langsigtet strategi, hvor natur, miljø og klimaforandring er medtaget. Der er bl.a. en teori om, at syden bliver for varmt, hvorfor Danmark kan blive et mekka for turismen, i temperaturer der er menneskeligt.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Marstal og Ærøskøbing Camping er solgt. Ærø Kommune har netop meddelt, at de acceptere salgeet til de to, der er højst bydende. Det har været en dejlig oplevelse for Alice og jeg, at medvirke ved salget. Ærø Kommune, lejrchefen Anders Nilsson har begge været positive medspillere, under hele processen. Vi er overbeviste om, at vi har fundet de rigtige købere til begge pladser.
Marstal og Ærøskøbing Camping er solgt. To af de indkomne købstilbud er accepteret af Ærø Kommune. Det har været en fornøjelse at samarbejde med Kommunen (Palle Keffer) og lejrchef Anders Nilson i forbindelse med opgaven.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
7 bud på Marstal og Ærøskøbing Camping.
I går kl. 12.00 havde vi modtaget 7 bud på de to campingpladser. Det er nu op til politikerne i Lolland Kommune at vælge mellem de 7 bud. Det oplyses, at der skal være udvalgsmøde i næste uge.
I går kl. 12.00 havde vi modtaget 7 bud på de to campingpladser. Det er nu op til politikerne i Lolland Kommune at vælge mellem de 7 bud. Det oplyses, at der skal være udvalgsmøde i næste uge.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Maribo Sø Camping.
Husk, at der er åbent hus arrangement på Maribo Sø Camping, lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15.
Husk, at der er åbent hus arrangement på Maribo Sø Camping, lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Marstal og Ærøskøbing Camping.
Husk sidste frist for købstilbud er torsdag den 15. august kl. 12.00.
Husk sidste frist for købstilbud er torsdag den 15. august kl. 12.00.
Bedste sæson i nyere tid.
På trods af vejret meddeler mange campingpladser, at de har haft mange gæster. Nogle flere end nogensinde. Det er igen blevet moderne at campere. Der er ikke så mange der tager sydpå, grundet de mange varmegrader. Det er ikke nemt, at bevæge sig eller sove i grader der nærmer sig 40 eller derover. Vi ser også flere og flere telte på pladserne. Familierne værdisætter fællesskabet med de andre. Især børnene finder snart sammen på legepladsen og forældrene er hurtig i "snak" med naboerne. Trenden peger i den rigtige retning.
Måske er det nu der skal skiftes livsstil til en mere familie venlig tilværelse som campingpladsejer.
På trods af vejret meddeler mange campingpladser, at de har haft mange gæster. Nogle flere end nogensinde. Det er igen blevet moderne at campere. Der er ikke så mange der tager sydpå, grundet de mange varmegrader. Det er ikke nemt, at bevæge sig eller sove i grader der nærmer sig 40 eller derover. Vi ser også flere og flere telte på pladserne. Familierne værdisætter fællesskabet med de andre. Især børnene finder snart sammen på legepladsen og forældrene er hurtig i "snak" med naboerne. Trenden peger i den rigtige retning.
Måske er det nu der skal skiftes livsstil til en mere familie venlig tilværelse som campingpladsejer.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Marstal Camping og Ærøskøbing Camping. Begge campingpladser sælges ved budgivning. Sidste frist for fremsendelse af bud er den 15. august 2019 kl. 12.00.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Maribo Camping til salg.
Husk at vi har et åbent hus arrangement lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15 i forbindelse med salget af Maribo Camping. Pladsen sælges ved budgivning.
Husk at vi har et åbent hus arrangement lørdag den 17. august fra kl. 10 - 15 i forbindelse med salget af Maribo Camping. Pladsen sælges ved budgivning.
Campingpladserne summer af glade gæster. Endeligt kom sommeren og campisterne strømmer til pladserne. De danske campingpladser har Europas flotteste faciliteter. Mange med aktiviteter, der begejstrer børnene, med fast kontortid på legepladsen. Alle oplever den socialitet der kendetegner campinglivet. Alle er ens uanset hårfarven. Det bedste liv er et campingliv
Stor interesse for køb af campingplads.
Salget af Naturstyrelsens campingpladser har skabt en større interesse for campingpladser. Det er bl.a. den store medieomtale omkring salget, der har bevirket, at mange har fundet interesse i denne specielle livsstil, driften af en campingplads, bevirker. Det, at have noget som hele familien kan medvirke til, er noget mange familier drømmer om.
Tidspunktet for et køb er perfekt. Renten er historisk lav, prislejet for en plads har fundet et leje, hvor der er plads til forrentningen af egenkapitalen samt løn til indehaveren.
Salget af Naturstyrelsens campingpladser har skabt en større interesse for campingpladser. Det er bl.a. den store medieomtale omkring salget, der har bevirket, at mange har fundet interesse i denne specielle livsstil, driften af en campingplads, bevirker. Det, at have noget som hele familien kan medvirke til, er noget mange familier drømmer om.
Tidspunktet for et køb er perfekt. Renten er historisk lav, prislejet for en plads har fundet et leje, hvor der er plads til forrentningen af egenkapitalen samt løn til indehaveren.
Billeder fra Campingmæglerfirmaet Hans Korsgaard Aps' opslag
Naturstyrelsen (Freja Ejendomme A/S) har solgt samtlige pladser, de havde til salg. Vi er stolte af, at have medvirket ved salget af Vejers Strand Camping, Børsmose Strand Camping, Svinkløv Camping og Rødhus Klit Camping. Tillykke til køberne.
Maribo Camping til salg.
Vi har fra Lolland Kommune fået til opgave, at sælge Maribo Camping. Dette sker ved budgivning, som skal være os i hænde senest den 15. september 2019. Vi afholder åbent hus arrangement lørdag den 17. august 2019 mellem kl. 10 - 15. Se salgsbeskrivelsen på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk (forsiden). Salgsmaterialet kan rekvireres ved at kontakte os på: mail@hanskorsgaard.dk
Vi har fra Lolland Kommune fået til opgave, at sælge Maribo Camping. Dette sker ved budgivning, som skal være os i hænde senest den 15. september 2019. Vi afholder åbent hus arrangement lørdag den 17. august 2019 mellem kl. 10 - 15. Se salgsbeskrivelsen på vores hjemmeside www.hanskorsgaard.dk (forsiden). Salgsmaterialet kan rekvireres ved at kontakte os på: mail@hanskorsgaard.dk